Cel mai mare interes pentru articolele de calitate superioară a fost resimţit în perioada 2007-2008.
Perioada de boom imobiliar a fost una în care românii erau dispuşi să investească mult mai mult nu doar în achiziţia unei locuinţe, ci şi în amenajarea acesteia. Aşa cum era de aşteptat, perioada de recesiune a dus la o diminuare sensibilă a bugetelor alocate în acest sens. Producătorul de lavoare şi mobilier pentru baie şi bucătărie Kuma România spune că cel mai mare interes pentru produsele premium a fost resimţit, în mod firesc, în intervalul 2007-2008. După această perioadă, veniturile companiei de pe piaţa locală au scăzut cu circa 40%, fapt contrabalansat de creşterea vânzărilor pe alte pieţe, în special cele nordice.
Românii renunţă greu la obiectele sanitare albe
Cele mai afectate de recesiune au fost bugetele destinate amenajării băii. „Odată cu venirea crizei am observat că, de tot mai multe ori, consumatorul final preferă să cumpere un lavoar ieftin din ceramică/porţelan şi mai târziu să investească în concepte cu design”, spune Camelia Olesen, director executiv în cadrul Kuma România. Ca o medie a ultimilor doi ani, clienţii locali au cheltuit, în medie, 2.500-3.000 lei pe lavoar şi mobilierul/masca aferentă. În ceea ce priveste gusturile în materie de amenajarea băii, românii renunţă greu la lavoarele albe din ceramică sau porţelan. Totuşi, în piaţă se poate observa o trecere treptată spre culori precum bejul sau maroul, în conformitate cu tendinţele europene. „Procentul românilor care doresc o schimbare radicală în locuinţă şi optează pentru design şi texturi inedite este mic, însă se observă treptat un interes crescut în această direcţie”, notează reprezentanta Kuma.
Pungi mai largi pentru bucătărie
Nu atât de „sensibile” la recesiune au fost tendinţele în amenajarea bucătăriei. În ultimii ani, bugetele pentru blaturile de bucătărie Kuma au rămas în mare parte aceleaşi, clienţii preferând să-şi reducă costurile prin alegerea de corpuri de mobilier din gama medie, mai degrabă decât din cea premium. “Românii sunt dispuşi să aloce mobilării şi utilării bucătăriei cea mai mare parte a bugetului destinat amenajării casei, deoarece această zonă reprezintă locul unde se întâlneşte întreaga familie”, spune Camelia Olesen. Potrivit acesteia, clienţii de pe piaţa autohtonă au la dispoziţie un buget mediu de 20.000 de lei pentru mobilarea bucătăriei – acesta incluzând un blat cu mobilier dedesubt, precum şi corpuri suspendate. Dacă un client optează şi pentru integrarea în bucătărie a unei „insule” cu acelaşi tip de blat care include şi corpuri de mobilier, media de preţ pentru aceasta urcă la 7.000 de lei. „Tendinţele sunt pentru un mobilier de bucătărie modern, cu linii minimaliste. De asemenea, românii preferă modelele moderne, cu mânere ascunse, din paleta de culori alb şi crem. Un alt trend în amenajarea bucătăriei este aspectul clasic – provensal, caracterizat de acel aer vintage oferit de combinaţia dintre lemnul de mesteacăn şi cel de stejar”, subliniază reprezentanta Kuma.
În 2008, vânzările pe piaţa locală ale companiei româno-daneze Kuma se ridicau la un milion de euro. În 2009, 2010 şi 2011 veniturile pe acest segment s-au situat în jurul a 500.000-650.000 de euro. Această scădere nu s-a resimţit şi în cifra de afaceri totală a companiei, dată fiind creşterea ponderii exporturilor, după ce producţia din fabrica daneză a Kuma a fost transferată în România. În 2011, cifra de afaceri a companiei a fost de 2,7 milioane euro, faţă de 2,8 milioane de euro în 2010. În 2012, reprezentanţii Kuma mizează pe o creştere cu 10% a businessului, până la trei milioane de euro.
Citeşte mai multe articole din categoria Home & Deco.