Pe termen mediu și lung, consideră reprezentanții companiei, spațiul de birouri va rămâne o parte importantă a vieții cotidiene, iar cererea pentru clădiri office de calitate se va menține.
După trecerea de la starea de urgență la cea de alertă și relaxarea măsurilor impuse pentru gestionarea epidemiei de COVID-19, tot mai mulți bucureșteni revin să lucreze de la birou. „Noi ne-am întors la birou de la finalul stării de urgență, iar de atunci am observat că traficul general a început să crească de la zi la zi. Datele de trafic arată o creștere a numărului de angajați care s-au reîntors la birou. În același timp, și proprietarii clădirilor de birouri sunt pregătiți pentru a crea acestora un mediu de lucru cât mai sigur”, subliniază Simona Urse, Associate Director, Office Agency, în cadrul Crossppoint Real Estate.
Citește și:
Când teleworking-ul devine o necesitate: 5 sfaturi pentru a te adapta mai ușor lucrului de acasă
Potrivit datelor Metrorex solicitate de compania de consultanță, în a doua jumătate a lunii mai, numărul de călătorii la metrou a fost aproape dublu față de luna anterioară, ajungând la 3,4 milioane (față de 1,8 milioane pe tot parcursul lui aprilie). „Mai mult de atât, în luna mai putem observa o densitate mai mare a călătorilor în intervalele orare 6:00-9:00 și 16:00-19:00, ceea ce poate indica revenirea la birou în diferite zone din București. Momentan, estimăm că între 30% și 35% din companii și-au reluat, parțial sau integral, activitatea în clădirile de birouri pe care le ocupă”, explică Ilinca Timofte, Research Analyst Crosspoint Real Estate.
„Deși un număr important de companii și-au amânat reîntoarcerea la birou până cel puțin în luna septembrie și munca de acasă pare să fie în continuare preferată în situația actuală, atât de angajatori, cât și de angajați, faptul că relaxarea recent instalată a dus la o creștere rapidă a reluării activității, în principalele zone de birouri, poate indica o revenire până la sfârșitul verii a cel puțin jumătate dintre angajații care activează în aceste zone.”
Simona Urse, Associate Director, Office Agency Crossppoint Real Estate
Citește și:
Lipsa unui spațiu de lucru dedicat, una dintre marile provocări ale muncii de acasă
Cele mai aglomerate stații de metrou au devenit cele mai „aerisite”
În luna martie, pe fondul crizei sanitare și instituirii stării de urgență, traficul la metrou s-a redus semnificativ față de lunile anterioare, anume de la peste 14 milioane de călătorii în lunile ianuarie și februarie la sub 8 milioane de călătorii în martie. Datele referitoare la traficul de călători din stațiile de metrou aferente principalelor zone de birouri din București arată, în mai, o scădere semnificativă a numărului de călătorii spre și dinspre principalele huburi de birouri din București, comparativ cu primele două luni ale anului, dar și o ușoară revenire, comparativ cu luna aprilie. Mai concret, deși numărul călătoriilor a fost, în mai, cu 76% mai mic decât în ianuarie 2020, statisticile Metrorex relevă și o creștere de 72% față de luna aprilie, după doar două săptămâni de „relaxare”.
Stațiile de metrou care deservesc zona de birouri din nordul Capitalei, în special Aurel Vlaicu și Pipera, erau, în mod obișnuit, printre cele mai aglomerate din Capitală. În lunile aprilie și mai, acestea au ajuns, însă, pe ultimele locuri în clasamentul numărului de călătorii – stațiile cele mai tranzitate fiind Preciziei (singura cu un stoc semnificativ de birouri), Păcii și Gorjului. Această scădere nu este deloc surprinzătoare având în vedere că în această parte a Bucureștiului se găsesc clădiri de birouri ce găzduiesc peste 125.000 de angajați, dintre care majoritatea au apelat la varianta lucrului de acasă pe durata stării de urgență.
Traficul a ajuns deja la 50% din normal
În ceea ce privește traficul rutier, acesta a înregistrat o creștere mai mare după trecerea la starea de alertă, acesta ajungând deja, pe principalele artere rutiere din București, la 50% din nivelul de dinaintea stării de urgență, conform datelor platformei specializate în date de trafic rutier www.tomtom.com.
Montarea de termoscanere, regândirea circuitelor de trafic în interiorul clădirii, aplicarea măsurile de distanțare la utilizarea lifturilor, acestea sunt o parte dintre măsurile recomandate în gestionarea activității în clădirile de birouri, în perioada următoare. „În același timp, îmbunătățirea sistemelor de ventilație, dezinfecția aparaturii HVAC, cât și micșorarea densității la birou sunt factori importanți care vor determina o creștere a productivității”, arată Simona Urse.
„Cererea pe termen mediu și lung pentru spații de birouri de bună calitate va rămâne stabilă în continuare. Pentru că spațiul de birouri rămâne o componentă importantă a vieții cotidiene, iar acest lucru nu se va schimba fundamental.”
Simona Urse, Associate Director, Office Agency Crossppoint Real Estate
Citește și:
5 paşi pentru asigurarea siguranţei sanitare a angajaților în momentul întoarcerii la birou
Cum să previi răspândirea COVID-19 la locul de muncă. 5 sfaturi practice