În afara produselor alimentare, farmaceutice, de întreținere și veterinare, comerțul online reprezintă, în momentul de faţă, singura opțiune pentru consumatori.
În contextul deciziei autorităților de a suspenda temporar activitatea de comercializare a bunurilor considerate neesențiale, comerțul online reprezintă o importantă supapă de supraviețuire pentru retailerii autohtoni, dar și pentru economie în general. „Ca alternativă viabilă deja, în funcţie de modul în care va reuşi să gestioneze volumul actual mărit de cereri, comerţul online ar putea deveni un segment câştigător pe termen lung, prin conservarea unei cote semnificative din piaţa de retail câştigată în aceste zile. În timp ce comerţul online pentru produse de lux (sau produse neesenţiale) a scăzut dramatic în ultima lună, retailerii de produse alimentare şi de uz caznic care erau deja pregătiţi pentru operaţiuni online au avut de câştigat”, arată reprezentanții companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
„În afara produselor alimentare, farmaceutice, de întreținere și veterinare, comerțul online reprezintă în momentul de faţă singura opțiune pentru consumatori. Astfel, în funcție de cât de mult va dura distanțarea socială, este posibil ca obișnuința oamenilor de a comanda din confortul casei lor să schimbe modul de achiziție al produselor pe viitor, în special în ceea ce privește alimentele sau alte produsele uzuale.”
Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox
Supermarketurile și hipermarketurile, 23% din stocul de retail modern
Potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox, stocul de retail modern (malluri, parcuri de retail și galerii comerciale) din România se ridică la circa 3,9 milioane de metri pătrați, din care supermarketurile și hipermarketurile (principala categorie de magazine rămase deschise) reprezintă circa 23%. Restricționarea activităților de comercializare afectează peste 9.000 de magazine din România, fiecare zi de închidere provocând pierderi că urmare a unor venituri neîncasate cuprinse între 15 și 20 de milioane de euro, arată o analiză a companiei. Estimarea cu privire la veniturile neîncasate ia în calcul un nivel al vânzărilor mediu într-o perioadă cu activitate normală pentru un astfel de centru comercial, estimat la 2.000 de euro pe metru pătrat pe an.
Ordonanțele militare emise în contextul pandemiei de Covid-19 exceptează de la această suspendare magazinele care comercializează preponderent produse alimentare, electronice, veterinare și farmaceutice, precum și serviciile de curățătorie și optică medicală.
“No man is an island”
Consultanții Cushman & Wakefield Echinox notează că actuala strategie de „distanţare” socială produce efecte în plan psihologic şi comportamental, având în vedere că „niciun om nu este o «insulă»” (“No man is an island”, John Donne). „În momentul în care restricțiile impuse de autorități vor fi mai relaxate, oamenii vor dori să reintre în normalitate şi să socializeze, din nevoia de comunitate, în cadrul careia pot evolua si se pot simţi cu adevărat împliniţi. Este momentul în care colaborarea trebuie să devină piesa esenţială în relaţiile de zi cu zi, atât de business, cât şi sociale, iar oamenii să înţeleagă necesitatea supravieţuirii societăţii ca întreg”, subliniază reprezentanții companiei.
Citește și: Interacțiunile „la distanță”, viitorul tranzacțiilor imobiliare?
„Niciodată nu s-a resimţit interconectarea globală mai mult decat în această perioadă, de la starea emoţională, până la temerile de ordin economic şi financiar. Soluția pe care o vedem este aceea a dialogului între toți jucătorii din industrie, și anume bănci, retaileri, proprietari de spaţii și centre comerciale și instituții ale statului. Retailul are un rol esențial în spațiul social modern de astăzi și ar putea fi un catalizator în vederea relansării economiei.”
Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox