Retailerii se așteaptă la o recuperare parțială a vânzărilor pe timpul verii și estimează că numărul vizitatorilor ar putea reveni la normal în decembrie.
Potrivit datelor Colliers International, centrele comerciale finalizează în aceste zile pregătirile pentru redeschidere, astfel încât, începând cu 15 iunie, să poată asigura respectarea măsurilor de siguranță și de distanțare socială care sunt în continuare necesare pentru prevenirea răspândirii COVID-19. Potrivit estimărilor companiei, investițiile pentru toate echipamentele, consumabilele și personalul necesar aplicării acestor măsuri depășesc jumătate de milion de euro în cazul marilor centre comerciale. „Cumpărătorii își vor relua gradual obiceiurile de dinainte de pandemie, iar traficul din centrele comerciale ar putea reveni la normal în sezonul sărbătorilor de Crăciun”, apreciază reprezentanții Colliers.
„Redeschiderea centrelor comerciale începând din 15 iunie este privită cu optimism de proprietarii și chiriașii centrelor comerciale, care se așteaptă să înceapă astfel să-și revină după perioada de inactivitate, chiar dacă într-un ritm nu foarte accelerat, având în vedere că vizitatorii își vor relua treptat obiceiurile de dinainte de pandemie. Pentru siguranța cumpărătorilor, mall-urile și galeriile comerciale au luat în această perioadă toate măsurile de siguranță necesare și au stabilit proceduri clare pentru dezinfectarea zonelor comune și pentru asigurarea distanțării sociale, iar mulți retaileri vor veni totodată cu măsuri suplimentare în spațiile proprii.”
Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International
Traficul în zonele comerciale, în revenire
Pe durata stării de urgență, retailerii de produse nealimentare au fost printre cei mai afectați de măsurile luate pentru gestionarea epidemiei de coronavirus. Astfel, închiderea centrelor comerciale a determinat chiriașii din retail să-și revizuiască așteptările privind cifra de afaceri estimată pentru acest an, 45% așteaptându-se la o scădere de peste 30%, iar 39% la o scădere de până la 30%, potrivit unui studiu realizat recent de Colliers International. Chiriașii mizează însă pe lunile de vară pentru a începe să recupereze din pierderile acumulate în perioada în care magazinele au fost închise, chiar și în contextul unui număr de vizitatori estimat la jumătate față de o perioadă obișnuită. Traficul este așteptat să crească în perioada următoare și ar putea reveni la normal din decembrie.
Statisticile de mobilitate publicate de Google, în baza datelor obținute prin telefoanele mobile ale utilizatorilor, sugerează o revenire graduală, dar destul de consistentă a traficului în zonele comerciale și de petrecere a timpului liber. Astfel, în București, Cluj-Napoca și Timiș, traficul pedestru în aceste zone era, la începutul lunii iunie cu aproximativ 30-40% sub media normală a acestei perioade, față de valori cu 80% sub nivelul normal cu doar câteva luni în urmă. În țările care au „relaxat” mai devreme restricțiile, statisticile arată chiar mai bine, ceea ce oferă speranțe pentru o îmbunătățire treptată a lucrurilor și în perioada următoare.
Ce măsuri de siguranță au implementat proprietarii marilor centre comerciale
Printre măsurile luate de marile centre comerciale pentru redeschidere se numără instalarea de porți sau camere speciale pentru măsurarea temperaturii vizitatorilor, dar și de sisteme de monitorizare constantă a numărului total de vizitatori, astfel încât, atunci când este atinsă limita maximă stabilită conform indicațiilor autorităților, accesul unor noi vizitatori să fie limitat. Totodată, centrele comerciale sunt pregătite să dezinfecteze constant spațiile comune și scările rulante cu substanțe specializate sau cu lămpi UV și vor pune la dispoziția vizitatorilor dozatoare cu dezinfectanți. Ca măsură suplimentară de siguranță, se va opta pentru introducerea de aer proaspăt din exterior, în locul procedurilor anterioare de recirculare a aerului din interiorul centrului.
Citește și:
Cum să previi răspândirea COVID-19 la locul de muncă. 5 sfaturi practice
„Centrele comerciale au făcut și continuă să facă investiții consistente pentru a putea oferi o experiență sigură cumpărătorilor, respectând toate măsurile de prevenire a răspândirii coronavirusului. Tranziția de la perioada de inactivitate la noile norme din retail se poate face astfel mai ușor, pe măsură ce încrederea vizitatorilor crește, iar activitatea are toate premisele să revină cât mai rapid. Aproape 70% dintre proprietarii de spații de retail și aproximativ jumătate dintre chiriași se așteaptă să revină la un nivel satisfăcător al afacerilor, în raport cu nivelurile de dinainte de epidemia de COVID-19, în decursul anului viitor.”
Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International
„Radiografia” pieței hoteliere: lucrurile pot începe să-și revină din toamnă. Operatorii, dezvoltatorii și investitorii mizează pe reluarea activității în sezonul estival -Ştiri imobiliare – ImoExpert
[…] Citește și: Colliers: Marile centre comerciale au făcut Investiții de peste jumătate de milion de euro ca să… […]