Inceputul anului a adus o scadere semnificativa a chiriilor medii pentru spatiile comerciale stradale, cu valori cuprinse intre 15-35%, in functie de localizarea proprietatilor, din cauza cererii foarte scazute cauzate de dificultatile economice,arata unui studiu realizat de BNP Paribas Real Estate, preluat de Newsin.
“In conditiile cresterii disponibilitatii spatiilor comerciale, a tipului si dispersiei geografice, dublate de diminuarea evidenta a chiriilor, cererea pentru spatiile stradale a scazut semnificativ.
Daca in anii anteriori cei mai activi jucatori pe piata au fost bancile, farmaciile, retailerii de produse electrocasnice si operatorii de jocuri electronice, in 2009 cererea activa a provenit de la cafenele, restaurante tip fast food si operatorii de magazine cu produse de larg consum care mizeaza pe apropierea de client si minimizarea costurilor ocazionate de cumparaturile zilnice”, se arata in studiul realizat de BNP Paribas Real Estate.
Astfel, chiriile au atins un nivel maxim de 90 euro/mp/luna pentru spatiile stradale centrale de pana la 75 mp, in timp ce pentru spatiile mai mari de 75 mp chiriile au fost de aproximativ 70 euro/mp/luna.
In zonele secundare, chiriile au variat intre 30-60 euro/mp/luna, in timp ce in zonele periferice acestea au variat intre 15-25 euro/mp/luna.
Potrivit BNP Paribas Real Estate, in centrele comerciale chiriile au inregistrat un trend descendent, mai ales in cazul proiectelor cu disponibilitate mare a spatiilor comerciale.
Pentru suprafetele mai mari de 100 mp, chiriile s-au situat intre 20-40 euro/mp/luna, iar pentru spatiile mai mici de 100 mp intre 60-80 euro/mp/luna.
Dificultatile economice pe care le intampina chiriasii au creat o discrepanta intre nivelul chiriei si cel al incasarilor si drept consecinta chiriasii au inceput sa aiba dificultati de plata a chiriei.
Daca initial proprietarii au fost refractari, acestia au devenit in cele din urma mai flexibili si au convenit renegocierea chiriilor utilizand metoda de calcul pe baza incasarilor sau sistemul ‘step rent’ care poate sa reduca presiunea chiriilor in urmatoarele 12-18 luni considerate cu vanzari potential scazute.
Primul semestru din 2009 a marcat intrarea si/sau extinderea pe piata locala a unor marci internationale precum GAP, C&A, Decathlon si Imaginarium.
Zara s-a extins cu 1.600 mp in Bucuresti Mall si cu alti 3.000 mp in cadrul Unirea Shopping Center, unde a inchiriat spatiul ocupat anterior de Media Galaxy.
C&A si-a extins reteaua locala de magazine prin inchirierea unui spatiu de 3.200 mp in AFI Cotroceni Park, in timp ce Debenhams a inchiriat un spatiu de 1.000 mp in Baneasa Shopping City.
Articol preluat de pe bloombiz.ro