Chiar dacă o vreme nu au lucrat de la sediu, 90% dintre chiriașii marilor clădiri de birouri și-au achitat la timp obligațiile contractuale

scris de Adriana Lefter in categoria Ştiri imobiliare
Publicat pe: 24 Iulie 2020, Ultima actualizare: 24 Iulie 2020
Sursă foto: Unsplash.com

În ceea ce privește potențialul de generare a veniturilor, sectorul office se bucură, în continuare, de perspective pozitive.

În prima jumătate din 2020, majoritatea companiilor din clădirile de birouri administrate de compania de consultanță Colliers International și-au respectat obligațiile contractuale asumate față de proprietari (chiria, utilitățile și costurile cu serviciile), chiar dacă unele spații nu au fost ocupate în perioada stării de urgență. Astfel, ponderea chiriașilor care și-au achitat la timp datoriile a rămas, în medie, constantă comparativ cu aceeași perioadă din 2019: aceasta s-a situat la aproape 90%, în ciuda efectelor generate de răspândirea COVID-19.

Citește și:
„Radiografia” pieței hoteliere: lucrurile pot începe să-și revină din toamnă. Operatorii, dezvoltatorii și investitorii mizează pe reluarea activității în sezonul estival

„Chiriașii din clădirile de birouri de clasă A confirmă astfel bunele intenții și practici în raport cu obligațiile pe care și le-au asumat. Respectarea acestor obligații vine totodată și ca efect al globalizării, companiile care fac parte din grupuri internaționale putând continua fără probleme operațiunile locale câtă vreme companiile mamă au rezistat mai ușor efectelor pandemiei. Ca parte a planurilor de continuitate, multe companii au prevăzut bugete care să acopere anumite riscuri operaționale, astfel că majoritatea au putut opera cu impact minim asupra cheltuielilor deja contractate, cum sunt chiriile.”

Alexandru Atanasiu, Associate Director Real Estate Management Services, Colliers International

 

Efecte diferențiate

Potrivit reprezentanților companiei, „pe piața birourilor există semnale că obligațiile contractuale (…) vor continua să fie respectate și achitate la termen de către chiriași în perioada următoare, chiar dacă există incertitudini privind acest sector și așteptări că va trece prin transformări importante în următorii ani, cel puțin din perspectiva balanței dintre lucrul de la birou și lucrul de acasă”.

Citește și:
Lipsa unui spațiu de lucru dedicat, una dintre marile provocări ale muncii de acasă

Și chiriașii din spațiile industriale administrate de Colliers International au încercat, în cea mai mare parte, să-și plătească la timp obligațiile, deși există diferențe ușoare în ceea ce privește numărul de companii care au putut respecta toate prevederile contractuale în prima jumătate din acest an. Dacă în cazul anumitor proiecte, precum facilitățile de producție, au existat chiriași mai afectați de contextul actual, fiind nevoiți să întârzie obligațiile de plată, au existat și situații în care numărul companiilor care au plătit la timp a fost chiar mai mare decât anul trecut, ajungând chiar până la o pondere de 100% – acesta fiind cazul unor facilități de depozitare.

Deschidere spre găsirea unor soluții

Pe de altă parte, chiriașii spațiilor comerciale amplasate la parterul clădirilor de birouri de clasă A au fost, în mod explicabil, cei mai afectați în ultima perioadă. Acest fapt a dus la o scădere a numărului de retaileri care au putut să-și respecte obligațiile contractuale față de proprietarii spațiilor de birouri administrate de Colliers International. În asemenea situații, însă, proprietarii de imobile s-au arătat deschiși să găsească, împreună cu retailerii, soluții menite să susțină o revenire financiară cât mai rapidă. Printre acestea s-a numărat, în primă fază, și cordarea unor amânări la plata chiriei, alte măsuri concrete putând fi stabilite în perioada următoare, odată ce evoluția pieței se mai clarifică.

„În acest caz, vorbim în special de spații care au fost închise în ultima perioadă, ceea ce a pus presiune pe chiriași și s-a reflectat asupra încasărilor din chirii ale proprietarilor. Pe măsură ce angajații revin la birou, e posibil ca și diferențele la nivelul numărului de chiriași de retail care reușesc să-și plătească obligațiile la timp să se atenueze semnificativ.”

Alexandru Atanasiu, Associate Director Real Estate Management Services, Colliers International

 

Citește și:
Imobiliarele românești rămân atractive pentru investitori, în ciuda provocărilor ridicate de COVID-19. Se menține inclusiv interesul pentru terenuri!

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Cushman & Wakefield Echinox: Doar 10% dintre angajați sunt dispuși să lucreze exclusiv de acasă, restul vor și de la birou

În prima jumătate a anului, 43% dintre angajați au spus că au lucrat în special de la birou, comparativ cu 36% în intervalul mai-decembrie 2020, respectiv 29% în perioada...

citește mai departe
Griffes: Semne puternice de revenire pentru închirierile de birouri din Capitală în T2 2021. Avans de 80% estimat la capitolul livrări față de 2020

O creștere a numărului de semnări de contracte noi pe piața de birouri a început să se resimtă la începutul sezonului estival. Cel de-al doilea trimestru al anului în...

citește mai departe
Achiziții de active imobiliare în valoare de 300 de milioane de euro în S1 2021. „România continuă să ofere printre cele mai atractive randamente din regiune”

Potrivit consultanților Cushman & Wakefield Echinox, tranzacțiile încheiate în prima jumătate a anului au fost susținute de apetitul pentru birouri al investitorilor austrieci. Valoarea totală a tranzacțiilor cu active...

citește mai departe
Comerțul online impulsionează și cererea de spații de birouri

Un domeniu de activitate de nișă s-a dezvoltat puternic în ultimul an, în detrimentul unor sectoare economice. Pe fondul pandemiei de Covid-19, comerțul online a prins un foarte mare...

citește mai departe
Genesis Property: 60% dintre angajați vor mai multe măsuri de protecție a sănătății în clădirile de birouri

Destule persoane sunt de părere că lucrul în condiții normale le poate ajuta să păstreze un mai bun echilibru între viața profesională și cea personală. Peste 60% dintre angajați...

citește mai departe