Declinul înregistrat de sectorul imobiliar şi cel al construcţiilor va continua să tragă în jos vânzările de gresie şi faianţă.
Scăderea volumului de lucrări de construcţii noi, în corelaţie cu întârzierea sau îngheţarea unor proiecte imobiliare, are efecte directe şi asupra pieţelor conexe. Potrivit estimărilor Cesarom, unul dintre producătorii locali de plăci ceramice, anul acesta piaţa de profil va înregistra un declin de 10%, similar celui din 2010. Oficialii companiei preconizează că în 2011 vânzările autohtone de plăci ceramice se vor ridica, într-un scenariu optimist, la o valoare de 90 de milioane de euro şi un volum de 20 de milioane de metri pătraţi, faţă de nivelul de 100 de milioane de euro şi volumul de 22 de milioane de metri pătraţi atinse în 2010. “Comprimarea continuă a sectorului construcţiilor, scăderea numărului de proiecte rezidenţiale şi non-rezidenţiale şi întârizierile la finalizarea celor începute încă din anii precedenţi vor avea un impact negativ asupra pieţei. Contextul economic general şi scăderea puterii de cumpărare vor afecta, de asemenea, evoluţia pieţei”, subliniază Eduard Măcărescu (foto), Directorul de Operaţiuni al Cesarom. Acesta estimează că preţul mediu pe metrul pătrat de gresie şi faianţă va stagna în anul ce tocmai a început la valoarea de 25 de lei.
Accent pe exporturi şi creşterea cotei de piaţă
În acest context, Cesarom mizează pe o creştere de 4% a cotei deţinute pe piaţa locală de profil, de la 38% în 2010, la 42% în 2011. „Interesul în creştere pentru produsele din portofoliu, lansarea celor şase noi colecţii şi majorarea numărului de parteneri la nivel naţional vor contribui la avansul cotei de piaţă în acest an”, precizează Măcărescu. Ca cifră de afaceri, reprezentanţii Cesarom estimează menţinerea la nivelul de 38,5 milioane de euro înregistrat anul trecut, după o creştere cu 10% faţă de 2009.
Pentru anul în curs, compania are în plan menţinerea exporturilor la o cotă de 5% din totalul cifrei de afaceri. Potrivit lui Măcărescu, obiectivele Cesarom vizează ieşirea pe noi pieţe, precum Marea Britanie, Franţa şi Germania. Anul trecut, producătorul local a exportat plăci ceramice către Bulgaria, Finlanda, Serbia, Republica Moldova şi Slovacia.