Interesul scăzut al jucătorilor din real estate se menţine în ciuda randamentelor sensibil mai mari oferite de ţara noastră comparativ cu Republica Cehă sau Polonia.
În primele trei trimestre ale anului, volumul investiţiilor în proprietăţile de retail de pe piaţa autohtonă s-a situat la unul dintre cele mai scăzute niveluri din Europa. Potrivit celui mai recent raport de piaţă emis de compania de consultanţă Cushman & Wakefield, în perioada menţionată tranzacţiile de achiziţii de spaţii comerciale moderne s-au ridicat la 17 milioane de euro, valoare ce reprezintă o scădere de 82,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Raportat la primele nouă luni ale acestui an, retailul deţine o pondere de doar 6% din totalul investiţiilor în real estate-ul local. “Comparativ cu Cehia şi Polonia, numărul investitorilor interesaţi să cumpere proprietăţi în România este mult mai mic, nu există o concurenţă propriu-zisă între investitori. Pe termen scurt, acest fapt va determina o relativă stabilitate a preţurilor, cu tendinţe de creştere foarte modeste”, explica recent Costel Florea, partener şi director al departamentului de investiţii al sucursalei locale a Cushman & Wakefield. Reticenţa străinilor de a achiziţiona proprietăţi în ţara noastră se menţine în ciuda randamentelor oferite de proprietăţile locale de tip prime, care se situează între 8% şi 9% în oraşele importante ale ţării (faţă de un maximum de 6,5% în alte ţări din Europa Centrală).
Cehia: „explozie” de tranzacţii
Pe primele locuri în topul preferinţelor investitorilor din Europa Centrală se situează, în mod detaşat, Republica Cehă. Potrivit datelor Cushman & Wakefield, aici investiţiile în retail au ajuns la 1,092 miliarde de euro în primele nouă luni din 2011 (o pondere de 65,2% din total). Acest volum indică o adevărată explozie a interesului jucătorilor din imobiliare, dat fiind că marchează o creştere de 1.530,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Pe locul al doilea în clasamentul celor mai mari investiţii din regiune se situează Polonia, unde volumul achiziţiilor pe acest segment a ajuns la 833,76 milioane de euro (o pondere de 44,2% din totalul investiţiilor). Faţă de primele trei trimestre ale anului trecut, a avut loc o creştere de 59,1% la capitolul tranzacţii în retail.
Până şi Bulgaria este considerată mai atractivă decât România când vine vorba de achiziţia de centre comerciale. În ţara vecină, volumul tranzacţiilor de profil a ajuns la 149,70 milioane de euro în primele nouă luni ale anului, valoare ce reprezintă 86,4% din totalul investiţiilor pe piaţa locală.
Pe de altă parte, în Croaţia investitorii au achiziţionat proprietăţi în valoare de 220 milioane de euro, în vreme ce, în Ungaria, volumul tranzacţiilor a ajuns la 122,17 milioane de euro.
Marea Britanie şi Germania, campioane la investiţii
În clasamentul celor mai mici investiţii în retail, în Europa Centrală ţara noastră este surclasată doar de Serbia şi Slovenia, unde volumul investiţiilor a fost egal cu zero. La nivelul întregului continent, un volum mai scăzut al investiţiilor de retail a fost înregistrat în Luxemburg (13,15 milioane de euro), dar şi în Letonia şi Lituania (unde nu a avut loc nicio achiziţie).
La polul opus, pe primul loc la tranzacţiile cu centre comerciale din Europa se situează Marea Britanie, cu un volum al investiţiilor de 8,542 miliarde de euro. Pe locul al doilea se situează Germania, cu 8,482 miliarde de euro, aceasta fiind urmată de Rusia, cu un volum de 2,056 miliarde de euro.