Anumite zone ale orașului sunt deja suprasaturate în ceea ce privește stocul de spații moderne de retail.
Toamna aceasta, în București s-au deschis două noi centre comerciale, pe care pasionații de cumpărături le pot trece pe lista „obiectivelor” de vizitat până la sfârșitul anului (în caz că nu au făcut-o deja). Cel dintâi este centrul comercial ParkLake Plaza, deschis la începutul lunii septembrie, iar cel de-al doilea este Veranda Mall, inaugurat la sfârșitul săptămânii trecute.
Situat la intersecția dintre cartierele Titan și Dristor, ParkLake Plaza (foto jos) a presupus o investiție de 180 de milioane de euro. Mallul are o suprafață închiriabilă totală de 70.000 de metri pătrați, găzduiește peste 200 de magazine și dispune de 2.450 de locuri de parcare. Din perspectiva mixului de chiriași, proiectul aduce branduri noi pe piața de retail autohtonă, precum Forever 21, Play Park, 4F, Greyder, Lanidor şi Lynne.
O investiție de 60 de milioane de euro, Veranda Mall (foto jos) se află amplasat tot în estul Capitalei, în zona Bucur-Obor. Proiectul s-a putut dezvolta prin relocarea fabricii de mase plastice și produse chimice Prodplast, de lângă piața Obor, pe platforma industrială Faur. Cu o suprafață închiriabilă de 30.000 de metri pătrați, ce include aproximativ 100 de magazine, centrul comercial pune la dispoziția vizitatorilor o esplanadă de 15.000 de metri pătrați și aproximativ 1.200 de locuri de parcare.
4 malluri pe o rază de 5-6 kilometri
Potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Colliers International, în urma deschiderii celor două centre comerciale, stocul de retail modern al Capitalei a ajuns la aproximativ 1,16 milioane de metri pătrați. Interesant este că aproape 40% din această suprafață, respectiv circa 450.000 de metri pătrați închiriabili, se află în sectoarele 2 și 3 ale orașului.
Mai exact, în momentul de față, zona de est a Bucureștiului este acoperită de patru centre comerciale moderne – Mega Mall, ParkLake Plaza, București Mall și Veranda Mall –, toate amplasate pe o rază de cinci-șase kilometri. „Este greu de estimat impactul pe care noile livrări (…) îl vor avea asupra proiectelor existente, însă cu siguranță modul de operare, flexibilitatea și adaptabilitatea la nevoile consumatorului, precum și o comunicare constantă cu acesta vor fi decisive pentru succesul pe termen lung al fiecărui centru comercial. De asemenea, conceptele noi de shopping și de divertisment cu care fiecare centru va veni în întâmpinarea consumatorilor, pot spori atractivitatea fiecărui proiect, durata vizitelor și preferința consumatorilor în favoarea unuia sau a altui centru comercial”, este de părere Liana Dumitru, Director Asociat în cadrul departamentului de retail al Colliers International.
De hypermarketuri ar mai fi loc
În acest context, punctează reprezentanții companiei, deși în București mai este loc de un centru comercial de mari dimensiuni, nu este recomandat ca acesta să fie amplasat în sectoarele 2 și 3, acestea fiind deja saturate în contextul recentelor deschideri. „În aceste două zone, mai poate fi loc de câțiva jucători pe segmentul hipermarketurilor sau al schemelor de retail cu suprafețe mari pentru produse alimentare, cel mai probabil unul dintre acești jucători urmând să fie amplasat într-un parc de retail sau alături de o galerie comercială de dimensiuni mici”, subliniază Gabriela Bosînceanu, Asociat Senior în cadrul departamentului de evaluare și consultanță al Colliers International.