Factorul emoţional are o influenţă covârşitoare pentru consumatorii casnici de obiecte sanitare high-end.
Într-o perioadă în care cei mai mulţi dintre cei care se gândesc la amenajarea casei caută să se încadreze în bugete restrânse, există şi clienţi dispuşi să aloce (zeci de mii) de euro pentru a-şi modela locuinţa mult-visată. Potrivit companiei Senso Ambiente, specializată în importul şi distribuţia de obiecte sanitare de tip premium, consumatorii de astfel de produse au avut anul trecut la dispoziţie un buget mediu situat între 2.000 şi 3.000 de euro pentru dotarea şi utilarea unei băi. Pe de altă parte, un procent de aproximativ 10%-15% dintre cumpărători au făcut în acest scop achiziţii de la 7.000 de euro în sus. „Această tendinţă, în ce priveşte bugetele consumatorilor, a fost o constantă pentru noi încă din 2011 şi credem că tendinţele în 2013 vor fi similare. Vorbim despre o zonă de piaţă atipică, unde designul produselor este extrem de important, iar investiţiile clienţilor sunt emoţionale într-un procent de peste 80%, restul de sub 20% fiind legat de necesităţile de funcţionalitate. Asta înseamnă că segmentul consumatorilor casnici şi, în concluzie, şi cel al specialiştilor (în special arhitecţi) nu numai că nu vor înceta să cumpere, dar şi că peste 10-15% dintre aceştia se vor orienta către produse high-end, unde preţul este determinat de designul deosebit”, explică Virgil Lixandru, directorul de marketing şi vânzări al Senso Ambiente.
Femeile iau cel mai des deciziile de achiziţie
În ceea ce priveşte profilul consumatorului de produse sanitare premium, datele companiei arată că segmentul cumpărătorilor casnici dispun de venituri nete de peste 600-700 de euro pe lună (de persoană), şi sunt, în proporţie de peste 60%, femei cu vârste de peste 32 de ani. Majoritatea clienţilor au studii superioare sau medii şi se află fie într-un proces de construcţie a unei locuinţe, fie de renovare a unui apartament deja existent. Dacă cumpărătorii finali iau deciziile de achiziţie în mod preponderent pe criterii emoţionale, consumatorii de pe segmentul corporate se orientează în primul rând în funcţie de eficienţa produsului, de consumul energetic redus şi durabilitatea crescută.
Vânzări în creştere de produse premium
Senso Ambiente a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 1,9 milioane de euro, ceea ce reprezintă un avans de 40% faţă de 2011. Ca pondere a vânzărilor, oficialii Senso Ambiente apreciază că Bucureştiul a reprezentat aproximativ 40%, restul de 60% împărţindu-se în ordine între următoarele oraşe: Cluj, Braşov, Constanţa, Craiova, Piteşti, Ploieşti,Timişoara, Iaşi, Arad, Baia Mare, Sibiu, Bacău, Târgu Mureş şi Focşani. Pentru anul în curs, compania şi-a propus atingerea unui target în valoare de 2,5 milioane de euro, respectiv un avans de aproximativ 30% comparativ cu 2012. Totodată, compania are ca obiectiv realizarea unor investiţii de aproximativ 300.000 de euro în logistică, remodelarea showroom-ului din Calea 13 Septembrie şi dezvoltarea reţelei de parteneri.