Un contract de vânzare-cumpărare pentru un apartament sau pentru o casă se poate încheia în 3-4 zile în regim normal sau în 2 zile în regim de urgență. Acesta poate fi încheiat la orice notar public din România.
Pentru a încheia o tranzacție imobiliară proprietarul trebuie să dețină o serie de documente. Este vorba despre:
1. Actul de proprietate asupra imobilului
Fie că este vorba despre un contract de vânzare-cumpărare, de un contract de donație, de o sentință/decizie civilă definitivă și irevocabilă, de un titlu de proprietate sau de un certificat de moștenitor, obținut în urma succesiunii la notar și intabulat în cartea funciară.
2. Certificat fiscal
Acest act este eliberat de Administrația Financiară unde se plătește impozitul anual pe imobilul în cauză. Certificatul atestă faptul că proprietarul nu are datorii către Stat. Dacă există mai mulți coproprietari, autoritățile emit certificat fiscal pentru fiecare dintre aceștia.
Certificatul fiscal se obține prin depunerea unei cereri la registratura organul fiscal competent. Cererea poate fi trimisă și prin poștă (scrisoare recomandată) sau poate fi înregistrată prin intermediul serviciului online “Spațiul privat virtual”.
Documentul este eliberat într-o perioadă de 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii. Atenție! Certificatul fiscal este valabil doar până la sfârșitul lunii în care este emis.
3. Documentație cadastrală (cadastru și intabulare)
Aceasta poate fi întocmită doar de către un expert cadastral autorizat.
Lista experților autorizați poate fi consultată pe site-ul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară. Tot aici găsești și datele lor de contact.
În medie, documentația cadastrală costă 400 de lei pentru un apartament cu 2 camere, sumă la care se adaugă o taxă în valoare de 120 de lei care se plătește către Oficiul Cadastral și de Publicitate Imobiliară (OCPI) de la nivel local. Termenul de eliberare este de 18 zile lucrătoare. Costurile cresc la 450 de lei, plus 120 taxă OCPI, în cazul apartamentelor cu 3 camere și 500 de lei, plus taxă OCPI, în cazul apartamentelor cu 4 camere.
4. Extras de carte funciară
Acest act poate fi obținut prin intermediul biroului notarial.
Pentru a-l obține ai nevoie de actul de identitate, de o cerere de eliberare a extrasului de autentificare și de o copie de pe încheierea de intabulare.
Tariful pentru eliberarea extrasului de carte funciară este de 40 de lei în regim normal (cel puțin 2 zile) și de 200 de lei în regim de urgență (1 zi).
Atenție! Extrasul de carte funciară este valabil pe o perioadă de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării.
5. Certificat de performanță energetică
Acest certificat este eliberat doar de către un auditor energetic atestat.
Lista auditorilor energetici autorizați poate fi consultată pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene. Aceasta este actualizată constant și cuprinde și datele de contact ale auditorilor.
Prețul pentru eliberarea certificatului de performanță energetică este, în medie, de 130 de lei pentru o garsonieră, 150 de lei pentru un apartament cu 2 camere, 160 de lei pentru un apartament cu 3 camere și 170 de lei pentru un apartament cu 4 camere. În cazul caselor, prețul este negociat, de cele mai multe ori, în funcție de suprafața și complexitatea proprietății.
Certificatul se eliberează, în general, în 24-48 de ore și are o valabilitate de 10 ani. 6. Ultima factură și chitanța aferentă – acestea atestă plata la zi a utilităților.
7. Adeverință eliberată de asociația de proprietari/locatari (doar în cazul apartamentelor)
Această adeverință atestă faptul că proprietarul nu are datorii față de asociația de proprietari/locatari, cum ar fi întârzieri la plata întreținerii, datorii pentru cheltuielile comune, etc.
Atenție! Adeverința trebuie eliberată în original, trebuie să precizeze numele complet al președintelui și al administratorului asociației alături de semnăturile acestora și de ștampila asociației.
Dacă proprietarul are datorii pe care nu poate să le plătească, doar cu acordul cumpărătorului, poate fi introdusă în contractul de vânzare-cumpărare o clauză prin care acesta din urmă își asumă preluarea lor.
Ce taxe trebuie să plătești
Cumpărătorul este cel care plătește onorariul perceput de biroul notarial unde se semnează contractul de vânzare-cumpărare. Acesta este calculat în funcție de valoarea locuinței și poate varia între 150 de lei, în cazul locuințelor cu o valoare de până la 15.000 de lei, și 5.080 de lei + 0,44% pentru imobile cu o valoare de peste 600.001 de lei.
Descarcă AICI un model de contract de vânzare-cumpărare
*Acest document are caracter informativ.
Taxa de eliberare a extrasul de carte funciară de la Biroul de Carte Funciară din cadrul Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară, pe baza căruia notarul public poate autentifica un act de vânzare a unui bun imobil, poate fi achitată atât de către cumpărător, cât și de vânzător, în funcție de înțelegerea lor. Unii vânzători pot fi dispuși să plătească această taxă pentru a facilita tranzacția. Valoarea sa este de 40 de lei în regim normal, respectiv de 200 de lei în regim de urgență.
Tariful de intabulare solicitat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară este achitat tot de cumpărător. Acesta reprezintă 0,15% din prețul vânzării. Proprietarul trebuie să plătească impozit în urma tranzacției imobiliare, dar doar în cazul în care proprietatea are o valoare care depășește 450.000 de lei. În cazul în care proprietatea înstrăinată are mai mulți coproprietari, impozitul se calculează pentru fiecare dintre ei, în funcție de cota-parte deținută.