Investitorii din domeniu consideră că există încă loc de creştere, asta chiar şi în Bucureşti, oraşul cel mai bine deservit în acest sector.
Perioada de recesiune a dus la îngheţarea multora dintre proiectele anunţate în perioada de boom pe toate segmentele pieţei imobiliare. După mai bine de trei ani în care majoritatea jucătorilor rămaşi în piaţă s-au luptat să definitiveze lucrările pe care le-au început deja, puţini mai sunt cei care se încumetă să lanseze sau chiar să vorbească despre noi proiecte în actualul context economic. Un singur sector face excepţie în acest sens: cel de retail.
Proiectele mixte, foarte atractive
Doar săptămâna trecută, spre exemplu, doi investitori de piaţa locală şi-au anunţat sau confirmat planurile de investiţie pe segmentul centrelor comerciale. Astfel, fondul de investiţii canadian Benevo Capital a făcut publică achiziţia platformei fostei fabrici Vulcan din Capitală – o tranzacţie în valoare de 23 de milioane de euro -, teren pe care intenţionează să construiască un parc modern de retail. Acesta va include, potrivit planurilor iniţiale, un magazin de bricolaj, un hipermarket şi o galerie comercială. Michael Topolinski, CEO al Benevo Capital, consideră că zona central-sudică a Capitalei (cartierele Rahova şi Sebastian) nu sunt deservite suficient în materie de spaţii comerciale, cu toate că ea oferă un acces facil la două malluri (Liberty Center şi AFI Palace Cotroceni), precum şi la unităţi comerciale de tip hipermarket (Kaufland) sau supermarket (Billa, Mega Image, Penny Market şi, mai nou, Lidl).
În potenţialul dezvoltării de centre comerciale crede şi retailerul francez Auchan, care a anunţat înfiinţarea unui sucursale locale a diviziei sale imobiliare Immochan, cu scopul de a se ocupa de dezvoltarea a două proiecte de retail de tip mixt, sub numele Auchan City. Unul dintre ele va fi situat în cartierul Giuleşti şi va cuprinde atât un hipermarket Auchan, cât şi o galerie comercială, iar al doilea va fi localizat în cartierul Ghencea şi va include atât un hipermarket, cât şi o galerie cu circa 100 de magazine.
Noi malluri pe lista de aşteptare
Aceste două exemple se adaugă centrelor comerciale deja anunţate pentru următorii ani în Capitală, precum Colloseum (aflat momentan în construcţie), Mega Mall (la care lucrările ar trebui să înceapă în a doua parte a lui 2012), ParkLake Plaza (la care a început deja construcţia) sau Promenada Mall. Toate acestea arată că investitorii cred în potenţialul pe termen lung al segmentului de retail la nivel de Bucureşti – o situaţie ce se regăseşte, chiar dacă la scară mai redusă, şi în alte oraşe ale ţării.
Un an totuşi mai slab la livrări
În ciuda entuziasmului dezvoltatorilor din retail, anul ce tocmai a început se anunţă a fi sărac la capitolul livrări. Dacă în 2011 a fost atins cel mai mare volum de spaţii comerciale finalizate la nivel naţional de la declanşarea crizei – peste 300.000 de metri pătraţi, potrivit datelor Jones Lang LaSalle -, în 2012 sunt anunţaţi spre finalizare doar aproximativ 170.000 de metri pătraţi, în vreme ce oferta pentru 2013 s-ar ridica la circa 110.000 de metri pătraţi. O posibilă explicaţie pentru discrepanţa dintre efervescenţa la nivel declarativ a acestui sector şi previziunile pentru următorii doi ani ar ţine, pe de o parte, de timpul necesar pentru demararea şi finalizarea unui proiect de retail – ce poate depăşi adesea doi ani de zile. În plus, datele CBRE arată că, dintr-un stoc de peste două milioane de metri pătraţi de spaţii comerciale anunţat la nivel naţional, doar o pondere de 15% este reprezentată de centre comerciale aflate momentan în construcţie.
Citeşte şi Livrările de spaţii comerciale, la cel mai înalt nivel din 2008 încoace