Singurul centru comercial finalizat în ultimele şase luni a fost Palas Iaşi, ce a adus pe piaţa naţională o suprafaţă închiriabilă de 55.000 de metri pătraţi.
Cea dintâi jumătate a anului în curs a fost caracterizată de acalmie în ceea ce priveşte livrarea de noi spaţii comerciale în Capitală. Potrivit unui raport realizat de compania de consultanţă CBRE România, în această perioadă nu a fost finalizat în Bucureşti niciun proiect de retail, stocul existent menţinându-se la un volum de aproximativ 770.000 de metri pătraţi (în centre moderne de retail, dar şi în parcuri comerciale). Potrivit reprezentanţilor companiei, până la sfârşitul acestui an ar trebui să fie finalizate trei proiecte de retail, ce se află deja în construcţie: Crângaşi Shopping Center, InterCora Mihai Bravu şi Cora Rahova. De asemenea, notează aceştia, există un proiect important planificat pentru deschidere în 2013 – Promenada Mall. Potrivit reprezentanţilor CBRE, stocul total de retail din Bucureşti este comparabil cu cel din alte capitale central-est-europene, precum Praga (890.000 de metri pătraţi) sau Budapesta (930.000 de metri pătraţi).
Investitorii merg şi spre oraşele mari şi mijlocii
La nivel naţional, în primul semestru din 2012 a fost inaugurat un singur proiect de retail, Palas Iaşi (foto), ce a adus pe piaţă un volum de 55.000 de metri pătraţi de noi spaţii comerciale. După această creştere de aproximativ 2%, stocul existent la nivel naţional a ajuns la peste 2,65 milioane de metri pătraţi. În momentul de faţă, în întreaga ţară se află în construcţie spaţii comerciale cu termen de finalizare în 2012 a căror suprafaţă totală ajunge la peste 140.000 de metri pătraţi. „Până la sfârşitul anului se aşteaptă a fi finalizate o serie de centre comerciale, atât în Capitală, cât şi în alte oraşe precum Constanţa, Slobozia, Ploieşti, Bacău şi Botoşani. Acest lucru demonstrează că interesul dezvoltatorilor nu este direcţionat numai către Bucureşti şi că există potenţial de creştere la nivelul întregii ţări”, spune Luiza Moraru, directoarea departamentului de retail din cadrul CBRE România. Per total, la nivel naţional se află în construcţie proiecte cu o suprafaţă cumulată de peste 230.000 de metri pătraţi, o parte dintre acestea urmând să fie livrate până la finalul lui 2013. Centrele comerciale planificate pentru deschidere în 2012 sunt Cora Bacău şi Ploieşti Shopping City, iar în 2013 este aşteptată inaugurarea centrelor comerciale Corall Constanţa şi Cora Slobozia.
Operatorii de supermarketuri rămân cei mai activi
Până acum, în 2012 operatorii de supermarketuri şi cei de tip discount au rămas cei mai activi retaileri. Lanţurile Mega Image şi Lidl (cu reţele naţionale de peste 140 de unităţi fiecare), precum şi Profi (cu peste 120 de magazine în întreaga ţară) şi-au menţinut ritmul alert de expansiune. Totodată, cererea ridicată pentru spaţii comerciale de proximitate în cadrul zonelor rezidenţiale supraaglomerate a dus la lansarea francizei „La Doi Paşi”, de către Metro Group, notează reprezentanţii CBRE. Pe segmentul de fashion, cei doi mari jucători Inditex şi H&M îşi continuă extinderea: grupul Inditex va depăşi 90 de magazine în ţară până la sfârşitul lui 2012, în timp ce H&M a inaugurat cel de-al 15 lea magazin în Suceava.