Cele două capitale oferă cele mai mici costuri de ocupare pentru spaţiul de lucru ocupat de un angajat.
Companiile care vor să închirieze spaţii în clădirile de birouri din Capitală au motive de bucurie. Alături de Budapesta, Bucureştiul se situează momentan pe ultimele locuri în Europa într-un clasament al costurilor de ocupare pentru spaţiul de lucru ocupat de un angajat, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă DTZ. Astfel, costurile de ocupare (compuse din chirii, taxe pe proprietate şi cheltuieli de mentenanţă) s-au ridicat anul trecut la o medie de 4.060 de dolari (per punct de lucru) în Bucureşti, şi la un nivel de 3.630 de dolari în Budapesta. Pentru anul în curs, estimează reprezentanţii companiei, aceste cheltuieli vor înregistra o uşoară creştere în cele două capitale europene, până la 4.200 de dolari şi, respectiv, 3.670 de dolari. Până în 2015, rata de majorare anuală a costurilor de ocupare din cele două ţări va depăşi media europeană, ridicându-se la 2,7% pentru Bucureşti şi la 2,7% pentru Budapesta. Cu toate acestea, chiar dacă vor ajunge în 2015 la valori medii de 4.630 de dolari şi, respectiv, 4.090 de dolari, cele două oraşe îşi vor menţine statutul de cele mai „ieftine” capitale europene pentru închirierea de birouri.
Vârful din 2007 nu va mai fi atins nici în 2015
La nivel european, media de majorare a costurilor de ocupare pentru biouri va fi de 2% pe an până în 2015, potrivit estimărilor DTZ. O evoluţie firească în contextul în care atât chiriile, cât şi taxele de proprietate şi costurile de mentenanţă se vor înscrie pe un trend ascendent. „Ocupanţii pot beneficia în continuare de economii de costuri în Europa. Deşi costurile de ocupare sunt prognozate să crească, acestea vor fi în continuare considerabil mai mici în 2015, comparativ cu valorile atinse în perioada de vârf din 2007”, subliniază însă James Maddock, reprezentantul DTZ pentru regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa). Acesta precizează că cei interesaţi de închirierea unui spaţiu de birouri cât mai ieftin pot controla costurile chiriei alegând cu grijă amplasamentul pentru sediul dorit şi utilizând eficient spaţiul disponibil. În ceea ce priveşte costurile de mentenanţă şi taxele de proprietate, planificarea se poate dovedi mult mai dificilă, ţinând cont de faptul că măsurile de austeritate implementate în tot mai multe ţări prevăd creşterea impozitelor, iar unele prevederi legislative legate de ecologie duc la majorarea cheltuielilor de întreţinere.
Hong Kong, cele mai mari costuri de ocupare din lume
Pe plan global, cel mai „scump” oraş din punctul de vedere al costurilor de ocupare pentru birouri este Hong Kong, acesta fiind urmat de piaţa din regiunea londoneză West End. Următoarele trei poziţii sunt ocupate de Geneva, Tokyo şi Zurich. În Europa, evoluţia diferită a costurilor de ocupare a dus la o serie de schimbări în clasament. Astfel, piaţa de birouri din Moscova a cunoscut cea mai mare creştere a costurilor medii de ocupare per post de lucru – 31,6%, fapt ce a urcat acest oraş pe locul 16 în clasamentul global, faţă de locul 38 ocupat anul trecut. O evoluţie descendentă a costurilor de ocupare a fost înregistrată în oraşe precum Milano sau Dublin, acestea deplasându-se pe poziţii inferioare: locul 20 (de pe 12, în 2010), respectiv 45 (de pe 35, în 2010). În acelaşi timp, studiul citat relevă faptul că pieţele de birouri spaniole au oferit ocupanţilor cele mai mari economii în ultimul an. Astfel, în contextul unei cereri locale reduse, costurile de ocupare pentru spaţiile de birouri au scăzut cu aproximativ 10%, pentru al treilea an consecutiv.