Ordinul Arhitecţilor din România susţine că o reconfigurare a spaţiilor publice ar fi mai degrabă o investiţie decât o cheltuială din partea primăriilor.
Conferinţa organizată la sfârşitul săptămânii trecute de Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) cu prilejul Balului Arhitecţilor a relevat faptul că, pe plan mondial, oraşele cu cel mai mare succes turistic şi comercial sunt cele care, de-a lungul timpului, au acordat o atenţie deosebită investiţiilor în spaţii publice. Astfel de lucrări au reuşit să dea o valoare sporită aglomerărilor urbane şi să atragă locuitori cu potenţial financiar şi intelectual, intensificând astfel întreaga viaţă economică a comunităţii.
Invitat special în cadrul evenimentul organizat de OAR, arhitectul englez Peter Bishop (cunoscut pentru transformările pe care le-a adus Londrei, alături de echipa sa, din funcţia de Director al Agenţiei de Dezvoltare, echivalentul celei de arhitect-şef) dă ca exemplu în acest sens oraşul Chicago, ai cărui edili au investit 440 milioane de dolari într-un spaţiu public ce a generat ulterior venituri de aproape şase miliarde de dolari. „Este foarte simplu, când ai ceva bani investeşti, când nu mai ai te opreşti, dar de undeva trebuie să începi, pentru că rezultatele vor apărea imediat”, subliniază Bishop (foto). “O.A.R are un rol consultativ în ceea ce priveşte deciziile primăriilor, însă ne străduim să convingem autorităţile că este o temă extrem de importantă, care poate genera venituri semnificative pentru comunităţi şi o viaţă mai bună pentru locuitori. A amenaja spaţii publice este o investiţie, nu o cheltuială”, explică şi Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România. În cadrul conferinţei s-a discutat, printre altele, despre potenţialul şi utilizarea unor spaţii emblematice ale Capitalei, precum Piaţa Universităţii, Piaţa Unirii şi Piaţa Victoriei.