Un factor ce cântăreşte greu în ochii cumpărătorilor este că proiectele demarate după debutul crizei sunt adaptate la nevoile clienţilor, atât ca suprafaţă, cât şi ca preţ.
În perioada de boom a pieţei imobiliare, achiziţia unui apartament în (apropiere de) Bucureşti la un preţ de 1.000 de euro pe metru pătrat util părea un vis frumos, dar… imposibil. După patru ani de recesiune însă, acest vis se poate transforma uneori în realitate.
În martie 2008, un apartament în Capitală putea fi achiziţionat, în medie, cu 2.179 de euro pe metru pătrat util. La nivelul lunii aprilie 2012, Indicele imobiliare.ro indica un preţ mediu cerut de 1.146 de euro pe metru pătrat util la nivel de Bucureşti. În urmă cu patru ani, un apartament nou costa 2.576 de euro pe metru pătrat util; acum însă, preţul cerut pe acest segment a ajuns la o medie de 1.325 de euro pe metru pătrat util. Preţul mediu de achiziţie pentru un apartament vechi, pe de altă parte, a scăzut de la 2.215 euro pe metru pătrat util, până la 1.068 de euro pe metru pătrat util.
Blocuri cu regim redus de înălţime
Zona de sud a Capitalei (începând de la Şoseaua Olteniţei şi cuprinzând staţiile de metrou Dimitrie Leonida şi Apărătorii Patriei, dar şi oraşul Popeşti Leordeni) este împânzită în momentul de faţă de un număr semnificativ de blocuri noi, aflate în diverse stadii de construcţie. Preţurile apartamentelor gravitează chiar în jurul valorii de 1.000 de euro pe metru pătrat util (fără a include aici şi suprafaţa balconului/balcoanelor). Majoritatea complexurilor rezidenţiale din această zonă sunt de mici dimensiuni (câteva zeci de apartamente) şi au un regim redus de înălţime (P+3E+M). Există însă şi ansambluri mai mari, precum Metropolitan Residence (foto), care cuprinde 15 blocuri, amplasate în locaţii diferite, ce au câte 25-36 de apartamente. Aceste proiecte sunt demarate după debutul crizei şi sunt concepute astfel încât să răspundă cerinţelor şi nevoilor de locuire ale clasei medii – ele se pliază aşadar, în mare parte, pe condiţiile impuse de programul Prima Casă.
Vânzări din stadiul de construcţie
La un tur al zonei Şoseaua Olteniţei – metrou Apărătorii Patriei, vei descoperi atât proiecte aflate momentan în stadiu de „roşu” sau de „gri”, ce urmează să fie finalizate în decurs de câteva luni, cât şi apartamente deja finalizate. Unele blocuri sunt strecurate printre case şi vile, altele sunt amplasate chiar pe strada principală (Şoseaua Olteniţei) sau au ieşire directă la ea. Majoritatea imobilelor sunt construite din cărămidă, însă sunt şi unele din BCA. Majoritatea apartamentelor din astfel de proiecte sunt vândute înainte de a fi finalizate, astfel încât, la momentul livrării, mai rămân puţine unităţi locative disponibile spre vânzare, ne spune un agent al Sud Rezidenţial. În acest context, un avantaj oferit de mulţi dezvoltatori din această zonă constă în posibilitatea de a alege finisajele preferate de fiecare client în parte.
Opţiuni şi pentru bugete mai modeste
Pentru cei interesaţi de zona de sud a Capitalei, preţul pentru un apartament cu două camere poate porni şi de la 44.000 de euro (sau chiar mai puţin, dacă se optează pentru un demisol) şi merge până spre 60.000 de euro. Suprafeţele şi, implicit, preţurile apartamentelor pot varia semnificativ chiar în cadrul aceluiaşi complex. Spre exemplu, un apartament cu două camere în ansamblul Gama Residence, poate fi achiziţionat cu 48.000 de euro sau cu 56.000 de euro (în funcţie de suprafaţă şi amplasament în bloc).
Costuri mai mici la întreţinere
Dincolo de avantajul preţului – similar sau chiar mai mic decât cel cerut pentru un apartament vechi -, blocurile noi prezintă avantajul unor costuri semnificativ reduse la întreţinere. Asta pentru că apartamentele nou-construite din această zonă se încadrează în clasa energetică A sau B şi sunt dotate cu centrală proprie, astfel încât consumul de gaz poate atent controlat de fiecare locatar. În plus, blocurile situate în apropiere de Şoseaua Olteniţei oferă avantajul accesului rapid la mijloacele de transport în comun (tramvai sau autobuz ce fac legătura cu staţia de metrou Piaţa Sudului, plus alte două staţii de metrou în apropiere). Ansamblurile rezidenţiale sau chiar vilele situate mai în interiorul oraşului Popeşti Leordeni sunt potrivite mai degrabă pentru cei care au maşină.
Un dezavantaj al unei achiziţii în zona de sud ar fi că, deşi unele blocuri ţin de sectorul 4 al Capitalei, altele se încadrează în limita teritorială a oraşului Popeşti Leordeni. Acesta nu este însă neapărat „o bilă neagră”, ne explică agentul Sud Rezidenţial, întrucât asta înseamnă, printre altele, că impozitul pe proprietate va fi mai mic decât în Capitală.