În ochii multor potențiali cumpărători, o proprietate aflată în stare bună de funcționare va avea câștig de cauză în fața uneia în stare mai proastă.
Dacă ai o locuință de vânzare, cu siguranță că îți dorești să o vinzi cât mai repede și la un preț cât mai bun – adică mai scump. Una dintre întrebările care ți-au venit probabil în minte este dacă merită sau nu să investești într-o renovare sau (re)amenajare înainte de a o scoate pe piață.
Un stil neutru va atrage mai mulți clienți
Claudiu Hațegan, broker/owner al agenției bucureștene Klauss&Partners, recunoaște că, de regulă, proprietățile amenajate, aflate într-o stare de bună funcționare, se vând mai repede – atât către cumpărătorii finali, cât și spre cei investiționali. Clienții de Prima Casă, spre exemplu (interesați, de regulă, de piața apartamentelor din cartiere), se află adesea la limită cu bugetul, așa că o locuință în care se pot muta imediat și care nu necesită investiții pe termen scurt are cu siguranță de câștigat.
Stilul amenajării este însă foarte important. Hațegan recomandă, în acest sens, amenajările neutre – din punct de vedere cromatic și nu numai –, ce se pot plia pe gusturile unei categorii mai largi de potențiali clienți. Pe de altă parte, un design foarte personalizat, cu elemente ieșite din comun, are însă șanse mari să nu placă anumitor clienți. Potrivit Cameliei Olesen, director executiv în cadrul Kuma România, companie producătoare de lavoare și blaturi pentru băi şi bucătării, stilul minimalist, specific zonei de nord a Europei, reprezintă un atu, acesta oferind posibilitatea de a crea spații libere, ușor de întreținut.
O casă amenajată, cu până la 30% mai scumpă
Din punctul de vedere al valorii de tranzacționare, Hațegan spune că, pentru o proprietate aflate într-o stare foarte proastă, clienții vor negocia foarte strâns, vrând să obțină, desigur, un preț cât mai mic.
Pe de altă parte, potrivit estimărilor Kuma România, utilizarea unor produse de calitate superioară în amenajarea unei locuințe poate crește valoarea de vânzare a acesteia cu circa 30%. Asta înseamnă că, pe o casă pe care ai vinde-o în mod obișnuit cu 100.000 de euro, poți obține 130.000 de euro. Este important însă de reținut că această diferență nu va intra în totalitate în buzunarul tău ca profit. Asta pentru că, în mod firesc, din cei 30.000 de euro va trebui să scazi suma alocată amenajării – buget care, în cazul utilizării unor materiale premium, va fi mai mare cu circa 20% (comparativ cu varianta utilizării unor finisaje și produse de calitate medie).
„Băile și bucătăria sunt cele mai uzitate zone dintr-o casă, deci în cazul acestora criteriul principal de care trebuie ținut cont încă din prima etapă a construcției sau amenajării este durata de viață a obiectelor integrate. Sigur, este nevoie și de o adaptare a bugetului, însă investiția se amortizează treptat, iar schimbările din viitor vor fi mult mai puțin costisitoare.”
Camelia Olesen, director executiv Kuma România
Costul renovării vs. câștig
Răspunsul la întrebarea „Să investesc sau nu în amenajare?” trebuie însă cântărit cu atenție, întrucât depinde de la caz la caz – și de la proprietate la proprietate. Pentru a vedea dacă o asemenea decizie te-ar ajuta să-ți vinzi locuința nu doar mai repede, ci și mai scump, trebuie să descoperi și să pui în balanță cele două variabile: costul amenajării propuse și prețul ce ar putea fi obținut, la modul realist, în urma vânzării. Din acest motiv, expertiza și sfaturile unui agent imobiliar profesionist se pot dovedi de un real ajutor.