În ultimii ani, este tot mai evidentă dorinţa românilor de a-şi personaliza spaţiul locativ.
Dacă vrei ca anul acesta să dai o „faţă” nouă casei tale, primul pas pe care trebuie să-l faci este să-ţi pui la punct un buget estimativ – luând în calcul, desigur, şi o rezervă pentru situaţii neprevăzute. Potrivit lui Augustin Russu, directorul general Baumix, costul total pentru renovarea unei locuinţe depinde foarte mult de tipul de lucrări incluse în aceasta. Astfel, operaţiunile de bază pentru realizarea unei „transformări” de la zero – îndreptarea pereţilor, gletuire, aplicare amorsă şi vopsea, montare gresie, faianţă şi parchet – pot ajunge la o valoare cumulată de 10.000 lei pentru un apartament cu o suprafaţă utilă medie de 65 de metri pătraţi.
Pe de altă parte însă, dacă planurile tale includ înlocuirea instalaţiilor electrice, a celor sanitare şi montarea de ferestre termopan, costurile vor creşte semnificativ. „Un rol determinant este jucat şi de materialele alese; din păcate, în ultimii ani, preţul a fost principalul element diferenţiator pentru clienţi, motiv pentru care de multe ori au ales produse care nu respectă standardele de calitate. În cazul acestora, probabil ar trebui luat în calcul şi costul de reparaţie în anii viitori a zonelor care nu au beneficiat de o renovare cu materiale de calitate”, explică Augustin Russu. Pentru anul în curs, acesta estimează că bugetele alocate lucrărilor de renovare nu vor creşte semnificativ, însă clienţii vor fi mai atenţi nu doar la cost, ci şi la raportul calitate-preţ.
Criză în imobiliare, boom în amenajări
Potrivit reprezentantului Baumix, după boom-ul imobiliar resimţit până în 2008, în perioada de criză se poate vorbi despre „un boom al bricolajului”. „Românii au un simţ dezvoltat al mândriei faţă de proprietatea lor, motiv pentru care îşi doresc în permanenţă să aducă îmbunătăţiri stilului de viaţă. Oamenii sunt tot mai atenţi la detalii care fac diferenţa, atunci când îşi amenajează casa. În cele din urmă, este vorba despre nevoia tot mai mare de personalizare a locuinţei”, spune acesta. Astfel, una dintre tendinţele specifice anului trecut în materie de (re)amenajare constă în îmbinarea aspectului funcţional cu cel estetic (de personalizare a locuinţei), factor dublat de grija crescută pentru sănătate. „Spre exemplu, tencuielile acrilice sunt înlocuite cu tencuiala pe bază de marmură, care oferă un aspect natural şi pune în evidenţă arhitectura casei, dar în acelaşi timp are şi beneficii la nivel funcţional – elimină umiditatea, micşorează riscul apariţiei condensului/igrasiei, nu arde, este rezistentă la abraziune, şoc, spălare”, explică Russu.
Renovările susţin producătorii din construcţii
Pe acest fundal, în ultimii ani, renovările au fost singurul segment al pieţei construcţiilor rezidenţiale care a avut o evoluţie pozitivă. „Proiectele imobiliare noi au fost extrem de rare la nivelul pieţei, în lipsa creditării din partea băncilor şi din cauza reticenţei clienţilor pentru noi investiţii. Totuşi, programe precum Prima Casă au contribuit la menţinerea unui segment dedicat locuinţelor noi, în care volumul şi gama de materiale de construcţii utilizate sunt mult mai mari decât în cazul renovărilor”, subliniază Russu. În acest context, majoritatea vânzărilor realizate de companie anul trecut au fost generate de beneficiari finali, atât prin intermediul reţelelor de bricolaj, cât şi prin punctele de retail tradiţional.