Pieţele emergente, cu o cerere crescândă venită din partea păturii de mijloc, au fost cele mai „vânate” de retaileri anul trecut.
Comparativ cu alte segmente ale pieţei imobiliare, cel al spaţiilor comerciale se bucură de o atenţie crescută din partea companiilor internaţionale. Potrivit unui studiu realizat de CB Richard Ellis asupra a 73 de ţări din întreaga lume, România se plasează pe locul al treilea în rândul pieţelor cu cele mai multe branduri nou-intrate în 2010. „India şi Turcia se plasează înaintea ţării noastre, în condiţiile în care cererea internă din partea noii formate clase de mijloc este în continuă crestere. Ţări precum Emiratele Arabe Unite, Kuweit, Irlanda sau Belgia se plasează pe poziţii similare cu România”, notează reprezentanţii companiei de consultanţă.
Din punctul de vedere al prezenţei retailerilor internaţionali, piaţa autohtonă se clasează pe locul 33 în clasamentul celor 73 de ţări supuse analizei. La nivel global, pe prima poziţie la acest capitol se situează Marea Britanie, cu un procentaj de 58% dintre retailerii analizaţi, urmată de Emiratele Arabe Unite (54%) şi SUA (50%).
Segmentul de lux, încă slab reprezentat
În România, cei mai bine reprezentaţi sunt comercianţii din sectorul fashion&denim, urmaţi fiind de cei cu domenii de activitate specifice. Pe segmentul de lux, doar 7% dintre retailerii internaţionali sunt prezenţi şi în ţara noastră, ceea ce arată că aceasta oferă un potenţial important pentru creştere.
În ceea ce priveşte metoda de operare a retailerilor internaţionali, francizele sunt cele mai comune în ţara noastră, 56% dintre comercianţi folosind acest model. Totuşi, această pondere se află în scădere comparativ cu anii anteriori. Pe de altă parte, sunt numeroase şi situaţiile în care marii retaileri internaţionali au ales să intre direct în piaţă, aşa cum s-a întâmplat cu H&M, Inditex, C&A, New Yorker.