Trecerea pe stand-by a numeroase proiecte de centre comerciale de la izbucnirea crizei se resimte în volumul modest de livrări înregistrat anul trecut.
Rezultatele celor mai bine de doi ani de recesiune se văd limpede pe piaţa de retail. Anul trecut, la nivel naţional au fost inaugurate doar trei malluri, iar stocul naţional de spaţii comerciale moderne a atins valoarea de 1,35 milioane de metri pătraţi, potrivit datelor Colliers International România. Creşterea anuală de 12% înregistrată comparativ cu anul 2009 este cea mai mică din 2002 până în prezent, spun reprezentanţii companiei.
Volumului redus de livrări de spaţii comerciale i se adaugă şi primele intrări în insolvenţă a unor dezvoltări de profil – Tiago Mall Oradea, Armonia Brăila şi City Mall Bucureşti. Chiar dacă unul dintre aceste proiecte (Tiago Mall) a fost deja cumpărat la licitaţie şi este anunţat pentru deschidere în primăvara acestui an, iar City Mall va fi scos la vânzare în martie 2011, motivele de îngrijorare privind evoluţia acestui segment imobiliar rămân în picioare.
(Re)începerea unor noi proiecte depinde de reluarea creditării
Pentru anul în curs, consultanţii din cadrul departamentului de retail al Colliers se menţin rezervaţi. Potrivit anunţurilor făcute de dezvoltatori, în 2011 ar trebui să fie livrate proiecte de retail cu o suprafaţă cumulată de 260.700 de metri pătraţi, atât în Bucureşti, cât şi în oraşe precum Arad, Constanţa, Craiova, Iaşi, Baia Mare şi Oradea. Reprezentanţii Colliers se aşteaptă să existe întârzieri la acest capitol. “Deşi sfârşitul anului 2010 a adus o avalanşă mediatică de proiecte care îşi anunţau relansarea în diverse oraşe din ţară, din cauza problemelor în obţinerea de finanţare, considerăm că foarte puţine vor reuşi să demareze/reînceapă lucrările de construcţie în 2011”, adaugă aceştia. Dintre proiectele anunţate în piaţă, doar la şapte continuă lucrările pe şantier. În ceea ce priveşte lansarea unor noi dezvoltări de retail, consultanţii companiei spun că totul depinde de ruperea cercului vicios dintre retaileri, dezvoltatori şi bănci.
Expansiunea retailerilor, colac de salvare pentru malluri
Un aspect pozitiv în evoluţia pieţei de retail pe parcursul anului trecut este reprezentat de interesul crescut al retailerilor pentru spaţiile comerciale din malluri, ce s-a văzut în frânarea creşterii ratei de neocupare. Acest indicator a scăzut uşor comparativ cu sfârşitul lui 2009 şi s-a stabilizat în jurul unui nivel mediu de 12%, spune Ramona Marusac, Senior Associate în cadrul departamentului de retail al Colliers. Valori mai mici au fost atinse în centrele comerciale din Bucureşti şi principalele oraşe ale ţării, care au fost cele mai vizate în procesul de expansiune a retailerilor.
Pe parcursul anului trecut, valul extinderilor a fost condus de retailerii germanici, care manifestă un interes ridicat pentru piaţa locală şi dispun de o putere financiară considerabilă. Şi anul acesta sunt planificate deschideri de noi magazine. “2011 va aduce multaşteptata intrare a H&M, dar şi primele magazine Lidl şi Leroy Merlin, însă nu ne aşteptăm să vedem şi alte nume noi intrate pe piaţă. Ca tendinţă generală, previzionăm un an mai stabil, bineînţeles sub rezerva impactului ce l-ar putea avea asupra consumatorilor măsurile economice luate de Guvern”, notează reprezentanţii Colliers.