Colliers: 2022, anul în care revenirea pieței închirierilor de birouri poate începe cu adevărat

scris de Adriana Lefter in categoria Ştirea zilei
Publicat pe: 20 Ianuarie 2022, Ultima actualizare: 07 August 2024
Sursă foto: Pixabay.com

Deși semnele de revenire sunt vizibile, reprezentanții companiei estimează că va mai dura până ca piața să ajungă la nivelul de dinainte de pandemie.

Cererea totală pentru spații de birouri moderne a crescut cu 23% în 2021, până la 263.000 de metri pătrați, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, arată datele companiei de consultanță Colliers. În același timp, cererea nouă a fost de 104.000 de metri pătrați, în creștere cu 47% față de perioada similară din 2020. „Semnele clare de revenire și de recuperare din piaţa de birouri se văd și în activitatea Colliers, care a fost cea mai activă agenție de leasing pe segmentul de office din București în 2021, prin reprezentarea chiriașilor în contracte de închiriere de peste 43.000 metri pătrați, volum care plasează compania de consultanță imobiliară în top și la nivel național”, se arată într-un comunicat transmis de oficialii companiei.

Trimestrul patru a fost primul trimestru cu adevărat normal ca activitate din ultimii doi ani, observă consultanții Colliers, care punctează că semnalele privind cererea viitoare oferă încrederea că revenirea pe piața de birouri poate începe cu adevărat din 2022, chiar dacă va mai fi nevoie de câțiva ani până se va atinge un nivel comparativ cu perioada de dinainte de 2022.

„Dacă ne raportăm la anii precedenți, 2021 rămâne un an relativ slab, dar a doua jumătate a anului a oferit semnale încurajatoare atât din zona companiilor, cât și a contractelor semnate. Astfel, cererea nouă din trimestrul patru a fost în linie cu media trimestrială înregistrată din 2015 până în prezent. Valoarea totală a tranzacţiilor finalizate de închiriere de birouri mediate de Colliers în 2021 depășește 43.000 de metri pătrați, în creștere evidentă față de 2020. E important de subliniat și că în metodologia de calcul nu au fost incluse suprafețe returnate către proprietari sau alte tranzacții în curs de finalizare.”

George Didoiu, Director Tenant Services Office 360, Colliers

 

Lucrul de acasă are și dezavantaje

Consultanții Colliers atrag atenția că managerii încă explorează noul sistem de lucru postpandemic, mixul dintre birou și munca la distanță fiind decis de fiecare companie în parte. Aceștia abordează nevoile imobiliare cu precauție, iar pentru unii modelul de lucru hibrid generează noi provocări legate de organizarea mediului de lucru în viitor. Dar, în general, există câțiva factori pozitivi care sugerează că revenirea pieței ar trebui să fie ceva mai scurtă de această dată, printre care faptul că piața de birouri din București este sensibil mai matură decât acum un deceniu și beneficiază de o prezență sporită a marilor companii internaționale. Altfel, companiile de IT&C și cele din zona de servicii rămân dominante pe piața de leasing din București.

„Tot mai multe din conversațiile pe care le avem în ultima vreme cu cei din conducerea marilor companii sunt legate de productivitate și conexiunea socială a angajaților și cum se poate crea un mediu de lucru care să susțină aceste principii. Devine evident că munca de acasă pe perioade extinse implică și aspecte negative, mai ales pe termen lung. Au reapărut cereri din partea companiilor internaționale mari care au anunțat că vor să-și deschidă birouri aici, în timp ce multe din firmele existente încep să-și reia extinderea, iar această cerere nouă ar trebui să compenseze eventuala reducere survenită din adoptarea unui model de lucru hibrid. Sigur, au fost și companii care și-au redus suprafața sau au încercat să-și subînchirieze spațiul, oferind pachete foarte atractive celor interesați.”

George Didoiu, Director Tenant Services Office 360, Colliers

 

Stocul autohton de birouri are încă potențial de creștere

Stocul de spații moderne de birouri din București a ajuns la 3,2 milioane metri pătrați, după ce în 2021 au fost livrați 250.000 de metri pătrați. Consultanții Colliers consideră că oferta redusă de birouri moderne din București, de doar aproximativ 1.300 metri de pătrați la mia de locuitori (chiar și fără a ține cont de faptul că zona metropolitană este, probabil, mai mare de 2,4 milioane de locuitori), este un factor izolator pe termen lung și se așteaptă mai degrabă ca stocul modern de birouri să înceapă din nou să crească în câțiva ani. Pentru comparație, Varșovia are aproximativ 2.000 de metri pătrați de birouri la mia de locuitori, iar Amsterdam – 1.800 de metri pătrați de birouri. Datele citate de Colliers rezultă în urma cifrelor obținute de Bucharest Research Forum.

Colliers inovează și răspunde provocărilor actuale și nevoilor viitoare pe piața de birouri cu Office 360°, o abordare completă a birourilor, din toate punctele de vedere, realizată printr-un proces unic și extrem de complex, adaptat până la ultimul detaliu pentru a se potrivi nevoilor și planurilor strategice ale companiilor. Abordarea Colliers de control al costurilor în fiecare etapă a transformării biroului oferă economii suplimentare care depășesc de multe ori 10-15% față de valorile obținute de obicei de la contractori, în cadrul negocierilor din etapa de licitație.

Postează-ți părerea

Your email address will not be published. Required fields are marked *

S-ar putea să te mai intereseze și
Piața birourilor din București, la un an după declanșarea pandemiei de Covid-19

Potrivit estimărilor uneia dintre marile companii de consultanță de pe piața locală, o pondere scăzută dintre angajați lucrează permanent la sediul firmei în momentul de față. Activitatea de închiriere...

citește mai departe
Griffes: Semne puternice de revenire pentru închirierile de birouri din Capitală în T2 2021. Avans de 80% estimat la capitolul livrări față de 2020

O creștere a numărului de semnări de contracte noi pe piața de birouri a început să se resimtă la începutul sezonului estival. Cel de-al doilea trimestru al anului în...

citește mai departe
Cushman & Wakefield Echinox estimează că cererea de spații de birouri din Bucureşti se va majora cu 20-30% în 2021

Anul trecut, situația din domeniul sanitar a determinat cea mai mare parte a companiilor să implementeze lucrul de la distanță pe scară largă. Pe fondul Covid-19, volumul de spații...

citește mai departe
În București, cererea de birouri a consemnat o revenire semnificativă la finalul anului trecut

Totalul spațiilor tranzacționate în ultimele trei luni din 2020 a reprezentat cel mai mare volum trimestrial din întregul an. Potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox,...

citește mai departe
Pentru a păstra „distanța socială”, unele companii își extind birourile. Fiecărui angajat ar trebui să-i revină nu zece, ci 20 de metri pătrați

Ca urmare a tendinței determinate de pandemia de COVID-19, Globalworth România, unul dintre marii jucători de pe piața office autohtonă, a închiriat, în ultimele trei luni, peste 25.000 de...

citește mai departe