O tendință interesantă prilejuită de criza sanitară pe piața imobiliară globală este aceea că proprietățile din zonele turistice montane ale lumii au devenit tot mai atractive pentru investitori, după cum relevă un studiu internațional realizat de Savills.
Chiar dacă primul trimestru din 2021 a resimțit o scădere a cererii consemnate per ansamblu pe acest segment de piață, volumul tranzacțiilor s-a dublat față de anul precedent. În plus, punctează reprezentanții companiei de consultanță, a apărut o concurență acerbă pe această nișă, în special pentru proprietățile premium din cele mai exclusiviste stațiuni montane din lume. Astfel, imobile care erau de vânzare de câteva luni – sau chiar ani – și-au găsit, în această perioadă, cumpărători dornici să se retragă din zonele urbane, ca urmare a restricțiilor cauzate de criza sanitară și a popularității muncii de acasă.
Avantaj pentru investitori: continuitatea turismului
Deși ar fi nerealist de așteptat ca România să ajungă în topul destinațiilor de schi din Europa, și stațiunile montane locale au un potențial de dezvoltare ridicat și ar putea atrage investitori în următorii ani, arată consultanții Crosspoint Real Estate, compania reprezentantă pe plan local a Savills. „Avantajul unei investiții într-o proprietate aflată într-o stațiune montană este dat de faptul că aici turismul are continuitate, spre deosebire de turismul de pe litoral, spre exemplu. Deținerea unei proprietăți la munte asigură, asftel, un venit stabil pe tot parcursul anului. Pe piața locală au apărut deja dezvoltatori care oferă posibilitatea de a investi în proprietăți aflate în stațiuni montane precum Brasov sau Sinaia”, subliniază Ilinca Timofte, Research Analyst în cadrul Crosspoint Real Estate. Pornind de la această oportunitate, în următorii ani astfel de active ar putea atrage o serie de investitori, dintre care majoritatea locali.
„Pentru ca acest gen de activ alternativ să devină atrăgător și pentru investitori instituționali, stațiunile montane din România ar trebui să atragă un număr semnificativ de turiști străini, iar acest lucru depinde în mare masură de investițiile publice făcute în promovarea și dezvoltarea zonelor cu potențial turistic din țară.”
Ilinca Timofte, Research Analyst, Crosspoint Real Estate
Înainte de pandemie, achiziționarea unei proprietăți dintr-o stațiune montană era considerată ca o fiind o investiție a unei restrânse categorii de oameni cu venituri foarte mari, însă experiența Covid-19 a adus o creștere semnificativă a cererii pe acest segment de piață. În urma schimbărilor determinate de criza sanitară, tot mai multe persoane caută acum spații cât mai deschise, aer curat și o viață mai bună. În acest context, proprietățile din zonele montane din România sunt, practic, mai căutate ca niciodată.
Despre Crosspoint Real Estate
Fondată în 2005, Crosspoint Real Estate oferă atât servicii de tranzacționare și consultanță pentru domeniul imobiliar, cât și solutii financiare necesare marilor investitori, pentru toate tipurile de proprietăți: birouri, retail, industrial, terenuri, hoteluri și rezidențial. Crosspoint Real Estate este asociatul pe plan local al Savills – kuna dintre cele mai mari companii de real estate la nivel mondial, fondată în 1855 și având venituri de peste 1,74 miliarde de lire sterline în 2020.