În prima jumătate a acestui an, magazinele de tip discount au înregistrat cea mai mare creştere la cumpărăturile de bunuri de larg consum.
Perioada de recesiune se resimte din plin în comportamentul de consum al populaţiei. În primele şase luni ale anului, magazinele de tip discount au înregistrat cea mai mare creştere în ceea ce priveşte achiziţia de bunuri de larg consum. Potrivit unui raport al Gfk România, acest segment a ajuns la o pondere de 10%, faţă de 8% în primul semestru din 2009. În acelaşi timp, hypermarketurile au înregistrat o creştere de un punct procentual, până la o cotă de piaţă de 21% din comerţul cu bunuri de larg consum. La polul opus, supermarketurile au resimţit un declin de un punct procentual în primul semestru al anului, până la un nivel de 12% din total. Pe de altă parte, sectorul magazinelor de tip cash&carry a rămas la acelaşi nivel, respectiv 2%.
Per total, comerţul modern a atras 45% din cumpărăturile de larg consum, faţă de 43% în aceeaşi perioadă a anului trecut. O pondere de 41% este reprezentată de buticuri şi alimentare, la fel ca în 2009. Pieţele şi vânzătorii stradali şi-au menţinut cota de 4% deţinută anul trecut, în vreme ce alte tipuri de magazine au înregistrat un declin de două puncte procentuale, până la 10%.
Consumul scade pentru prima oară în 10 ani
Potrivit raportului Gfk, consumul casnic de bunuri de larg consum a scăzut cu 4% în monedă naţională în primele şase luni ale anului 2010, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009. “Este primul declin înregistrat în ultimii zece ani, perioadă în care ratele de creştere de la an la an au variat între 7% şi 25%. În contextul deloc prietenos din punct de vedere economic şi politic, consumatorii au rărit vizitele la magazine, cele mai afectate din acest punct de vedere fiind supermarketurile”, subliniază Raluca Răschip, Consumer Tracking Director în cadrul GfK România.
Cele mai afectate de restrângerea bugetelor românilor sunt produsele de îngrijire personală şi cele pentru curăţenia locuinţei, suma cheltuită fiind cu 7%, respectiv 4% mai mică pe aceste segmente. Printre categoriile de produse care au înregistrat cele mai mari scăderi în volum se remarcă deodorantele (-21%), produsele de curăţat universale (-19%) şi tabletele de ciocolată (-18%).