7
Cu un stoc de aproape 1,9 milioane de metri pătrați, Bucureștiul deține o cotă de piață de 46% din stocul existent la nivel național.
Stocul spaţiilor industriale și logistice din România a depășit recent pragul de patru milioane de metri pătrați, 90% din această suprafață fiind concentrată în opt orașe mari din sudul, centrul și vestul României, potrivit unui raport realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Singurele orașe din estul ţării care au atras atenția dezvoltatorilor privați de parcuri industriale și logistice sunt Iași, Roman și Brăila – acestea cumulează, însă, mai puțin de 3% din stocul național, volumul cumulat al spațiilor din aceste orașe fiind mai mic, spre exemplu, decât cel din Sibiu. Potrivit reprezentanților companiei, regiunea Moldovei este, în general, evitată de către dezvoltatori și potențiali investitori din pricina problemelor legate de infrastructură.
În materie de spații industriale și logistice, Bucureştiul este, în mod firesc, cea mai mare piață, cu aproape 1,9 milioane de metri pătrați și o pondere de circa 46% în stocul național. Capitala este urmată de Timișoara, care a trecut pragul de 500.000 de metri pătrați și, respectiv, de Ploiești, cu circa 370.000 de metri pătrați. De-a lungul ultimilor cinci ani, piața de profil s-a dublat, în condițiile în care dezvoltatorii au livrat între 400.000 și 500.000 de metri pătrați pe an.
Citește și:
2019, comparabil cu 2008 la livrările de spații comerciale moderne. Cum se întrevede 2020
Cum arată „tabloul” investițiilor în active imobiliare locale din 2015 încoace
Potențial pentru dezvoltări speculative în 2020
2020 se conturează drept un an record, cu livrări anunțate de circa 700.000 de metri pătrați, dintre care spaţii industriale și logistice de circa 400.000 de metri pătrați sunt așteptate în București; după zona de vest, la intrarea pe autostrada A1, aici se prefigurează alte două zone logistice importante, și anume în nord-vest (Dragomirești, Chitila, Mogoșoaia) și în nord (Ştefăneşti).
„Dinamica pieței din sectorul industrial a generat în 2019 achiziţii de teren speculative, dezvoltatorii încercând să anticipeze nevoile viitoare ale potențialilor chiriași. Putem observa, astfel, că au apărut pe harta sectorului de profil orașe noi precum Bacău, Craiova, Buzău, Deva, etc., dar şi un interes crescut pentru zona de Est a Bucureștiului, zonă care a captat şi atenția potențialilor chiriași. Estimăm că în 2020 vom vedea în continuare o extindere de portofoliu a dezvoltatorilor existenți, în orașele mai mici, care au un potențial mai ridicat.”
Andrei Brînzea, Partner Land & Industrial Agency, Cushman & Wakefield Echinox
Cerere crescută și diversificată
Activitatea de închirieri a rămas la un nivel ridicat, companiile contractând în 2019 spaţii cu o suprafață de circa 477.000 de metri pătrați, din care reînnoirile de contracte reprezintă doar 20%. Cele mai active sectoare au fost automotive (cu o pondere de 30% din cererea totală), retail (fizic și online – 20%), distribuție în diverse sectoare (12%) și logistică și transporturi (10%).
Cei mai mari proprietari de spaţii industriale și logistice sunt companiile CTP și WDP, care au un portofoliu cumulat de circa două milioane de metri pătrați, controlând astfel jumătate din piață. Pe de altă parte, un apetit ridicat de extindere îl au și ceilalți dezvoltatori, precum VGP, Global Vision, Element Industrial, P3 sau Helios Phoenix.
„Observăm o diversificare a cererii pe diferite sectoare, precum industria de componente auto (producție sau depozitare), retail, logistică sau IT, ceea ce indică o echilibrare a pieței și o economie variată. România are un potențial industrial în creştere și ne bucurăm să observăm un număr tot mai mare de dezvoltatori care au demarat proiecte noi, încurajând competiția.”
Rodica Târcavu, Partner Industrial Agency, Cushman & Wakefield Echinox