Cele mai căutate sunt dormitoarele şi bucătăriile, de până în 2.000 de lei
Criza economică îşi lasă puternic amprenta asupra preferinţelor consumatorilor în materie de produse de mobilier. “În ultima perioadă, românii se uită mult mai atent la ce achiziţionează”, arată Cristian Rusu, directorul general al companiei producătoare de mobilă Casa Rusu. Acesta ilustrează felul în care s-au modificat preferinţele de cumpărare ale clienţilor companiei de dinainte de criză până în prezent. Astfel, dacă în 2008 s-au vândut produsele medii spre scumpe, în 2009 a apărut deja orientarea către produsele cele mai accesibile ca preţ, luând în considerare contextul economic.
Aceeaşi tendinţă este vizibilă şi acum. Potrivit lui Rusu, în prima jumătate a anului cele mai mari vânzări au fost înregistrate la gamele medii de produse, cu preţuri între 1.000 şi 2.000 de RON, dar şi la cele cu preţuri mai mici, de sub 1.000 de lei. Cele mai căutate în această perioadă gamele de produse de strictă necesitate, respectiv dormitoarele şi bucătăriile.
Preţuri mai mici prin vânzare directă
Reducerea sensibilă a bugetelor românilor nu a speriat totuşi producătorul timişorean de mobilă. Chiar dimpotrivă. Casa Rusu se numără printre puţinii retaileri care mizează pe expansiune în acest an. Compania a anunţat pentru anul 2010 deschiderea a cinci noi magazine. Inaugurarea celui dintâi la Bucureşti, în Vitantis Shopping Center, a adus reţeaua la un număr de nouă unităţi.
Care este secretul din spatele acestei ample politici de extindere într-un an ca 2010? Cât se poate de simplu. Adaptarea la puterea redusă de cumpărare a românilor. „Avantajele pe care le oferim bucureştenilor, odată cu venirea în Vitantis Shopping Center, se referă atât la preţurile accesibile, cu aproximativ 20% mai mici decât cele ale concurenţei, cât şi la existenţa unei game de mobilier de calitate, cu produse variate, pentru toate categoriile sociale, chiar şi pentru acelea cu venituri reduse”, a subliniat Rusu la deschiderea primului magazin din Capitală. Acesta a arătat că politica de preţuri reduse poate fi menţinută atât datorită producţiei de serie mare, cât şi vânzării directe, fără intervenţia unui retailer, ce face posibilă achiziţia produselor companiei la preţuri de fabrică. Strategia preţurilor mici adoptată de Casa Rusu pare să fie una de bun augur. Astfel, după o investiţie iniţială de 500.000 de euro, producătorul de mobilă a înregistrat vânzări de 200.000 de euro în primele trei zile de la deschiderea magazinului din Bucureşti.
Cifra de afaceri pe 2010, sub semnul majorării TVA
Rezultatele financiare indică şi ele succesul direcţiei adoptate de companie. La nivelul tuturor magazinelor din ţară, în prima jumătate a anului, vânzările Casa Rusu s-au majorat cu 10%. Directorul companiei pune această evoluţie pe seama creşterii numărului de puncte de lucru. Cifra de afaceri pe 2009 s-a ridicat la aproximativ 20 de milioane de euro. „În ceea ce priveşte evoluţia în următoarea perioadă, estimăm o creştere de circa 10%, dar vom vedea ce se va întâmpla în a doua jumătate a anului, din cauza creşterii TVA şi a modului în care va fi afectată piaţa”, arată Rusu.
Întreaga piaţă de mobilă aşteaptă efectele reducerii puterii de cumpărare a românilor. Pentru anul în curs, Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România (APMR) prevede o menţinere a pieţei de profil sub pragul de un miliard de euro. Orientarea preponderentă va fi către produsele mai ieftine, din PAL şi MDF, ce vor reprezenta 40% din vânzările totale. Potrivit estimărilor, anul trecut piaţa de profil a înregistrat o scădere de 20%, până la pragul de 880 milioane de euro.