Proprietăţile promovate la un preţ de 60-70% din media pieţei trebuie tratate cu precauţie de către un cumpărător
Una dintre cele mai frecvente nemulţumiri ale cumpărătorilor faţă de agenţiile imobiliare este reprezentată de ofertele promovate deşi nu mai sunt valabile sau au un alt preţ decât cel real. Aceasta a fost concluzia unei analize realizate de curând de www.imobiliare.ro. Cătălin Apetri, managing partner al agenţiei Coldwell Banker Bd. Timişoara, avertizează că postarea de anunţuri false, cu scopul de a atrage atenţia şi a strânge contacte, este o practică destul de frecventă în momentul de faţă. Astfel, o serie de agenţi neprofesionişti profită de faptul că principalul criteriu de cumpărare este preţul, dar, odată contactaţi, oferă un apartament net inferior celui din anunţ, însă mai scump. Această practică este valabilă pentru toate zonele Bucureştiului, inclusiv la închirieri. „Cauţi o garsonieră mobilată şi dotată cu tot ce este necesar din Drumul Taberei, pentru care se cer, chipurile, 180 de euro şi, de fapt, ţi se vâră sub nas una de 220 de euro, murdară şi fără dotări, dar eşti avertizat că oferta e excelentă şi că oricum vine toamna şi chiriile vor creşte”, exemplifică Apetri.
1.000-2.000 de euro sub preţul pieţei, o ofertă reală
În ciuda multitudinii unor astfel de anunţuri false însă, este clar că există şi câteva oportunităţi de vânzare sau închiriere de care un client poate profita din plin în actualul context economic. „Mai apar şi anunţuri reale care sunt sub preţul pieţei”, subliniază Iulian Niculae, directorul agenţiei Victoria Consult. Ce înseamnă însă, la modul realist, „sub preţul pieţei”? Cu aproximaţie, 20 de euro în minus pentru o garsonieră de închiriat sau mai puţin cu 1.000-2.000 de euro pentru un apartament, estimează Niculae. „Acolo unde diferenţa este flagrantă, apare un mare semn de întrebare”, subliniază acesta. Spre exemplu, dacă o garsonieră în Iancului este scoasă la vânzare pentru 25.000 de euro, când preţul în zonă este de 40.000 de euro, atunci în mod clar anunţul nu este de încredere. „O asemenea oportunitate, dacă ar exista pe piaţă, probabil că nu ar ajunge nici la o agenţie, darămite în mica publicitate”, spune directorul Victoria Consult. Acesta explică faptul că, atunci când apar proprietăţi la un preţ cu mult sub media pieţei, din urgenţa proprietarului de a vinde, acestea se tranzacţionează rapid, de multe ori prin intermediul unor cunoştinţe, fără a se mai apela la o agenţie.
Riscurile colaborării cu un agent neprofesionist
La modul general, cumpărătorul ar trebui să se ferească de proprietăţile scoase la vânzare la un preţ de 60-70% din valoarea de piaţă a proprietăţilor din zona respectivă. „Aici sunt şanse mici să fie ceva real”, spune Niculae. În puţinele cazuri în care un asemenea anunţ se dovedeşte totuşi real, atunci există o foarte mare posibilitate ca proprietatea să aibă probleme juridice sau de altă natură, care să pună tranzacţia în pericol.
Dacă totuşi un potenţial cumpărător sună pentru un asemenea anunţ şi primeşte răspunsul că nu mai este valabil, dar că i se poate oferi altceva în schimb, recomandarea este să spună „nu” agentului. „Ar fi indicat ca potenţialii clienţi, din respect pentru tranzacţia pe care îşi doresc să o încheie, să respingă astfel de agenţi şi agenţii care întind capcane şi publică anunţuri mincinoase”, sfătuieşte şi Cătălin Apetri. Asta pentru că, în mod normal, o proprietate poate fi retrasă cu uşurinţă de pe piaţă în decurs de 24-48 de ore după ce a fost tranzacţionată. Astfel, în 90% dintre cazuri, o ofertă care nu mai este valabilă este o pistă falsă. „Dacă mergi mai departe cu un asemenea agent, îţi asumi riscul”, subliniază Niculae. Unul dintre pericolele la care este expus un client este ca agentul să apeleze la astfel de metode mincinoase şi pe parcursul încheierii tranzacţiei, ascunzând, spre exemplu, anumite informaţii legate de proprietate.
Andrei
Eu refuz sa imi mai pierd timpul cautand online anunturi. Nu am gasit pana acum niciunul care sa fie real, in general ma contacteaza agentii sa imi propuna anunturi la un pret mai mare si intr-o locatie mai proasta. Un alt tip de anunt foarte enervant este cel in care nu se specifica pretul, si urmeaza sa te sune ei pentru a-ti face o oferta. Sa fim seriosi…E clar ca pretul este prea mare pentru a fi afisat pe site, ar indeparta clientii din prima. Voi merge direct la la ansamblurile imobiliare care ma intereseaza si voi incerca sa fac de acolo rost de un nr de telefon.
Gabriela Boac
Din pacate cam 80% dintre agentiile imobiliare practica aceasta metoda. am obosit deja sa sun si sa mi se raspunda “a, s-a dat, pai la ce oferta buna era…” sau “va suna imediat colegul care se ocupa de anunt, eu nu stiu nimic” (desi sun la numarul de contact publicat in anunt)… din pacate reactia mea este, in momentul de fata, una de neincredere totala in agentii imobiliari. cu extrem de putine exceptii, ascund date esentiale pentru cumparator, cum ar fi incadrarea imobilului intr-o clasa de risc seismic seismic, suprafata utila reala (“vai, nici n-am stiut ca apartamentele circulare din drumul taberei nu au decat 59 mp cu tot cu balcon”…) etc. etc. ca sa nu mai vorbim de situatiile in care actele de proprietate nu sunt disponibile (de ex. act de partaj lipsa – “dar sotul sigur e de acord cu vanzarea, haideti sa facem antecontractul ca lucrurile astea se rezolva imediat”…).
concluzia este trista, din pacate. cata vreme nu se aplica o selectie dura a agentilor imobiliari, iar paginile de internet cu anunturi imobiliare vor fi interesate de numarul anunturilor si nu de autenticitatea acestora, cumparatorii nu au alta sansa decat sa-si pazeasca singuri spatele.