Introducerea unui standard profesional ar fi utilă atât agenţilor, cât şi cumpărătorilor, prin stabilirea unor exigenţe clare în activitatea imobiliară
Un subiect la modă în ultimul timp este imaginea proastă de care se „bucură” agenţiile imobiliare în rândul consumatorilor finali de servicii. Pe fundalul recesiunii economice, ridicarea exigenţelor clienţilor – în materie de preţ, dar şi de calitate – nu face decât să scoată la iveală obiecţii care până nu demult erau mascate de efervescenţa boom-ului. Dan Negulescu, preşedintele Asociaţiei Profesionale a Agenţilor Imobiliari din România (APAIR), subliniază că principalii factori care au condus la conturarea acestei imagini proaste asupra agenţilor imobiliari au fost nerespectarea principiilor etice şi a legislaţiei în vigoare, dar şi lipsa unei educaţii de calitate oferită agenţilor. Nu este însă cazul tuturor jucătorilor din piaţă, calitatea serviciilor oferite unui client variind semnificativ de la caz la caz.
În contextul dificultăţii de a ajunge la un consens între cumpărători şi agenţi, www.imobiliare.ro a realizat un top al celor mai frecvente nemulţumiri invocate de cei dintâi. Clasamentul este efectuat pe baza unui sondaj adresat clienţilor care au contactat agenţii imobiliare în vederea efectuării unei tranzacţii în perioada martie-aprilie 2010, prin intermediul portalului www.imobiliare.ro.
Informaţii complete şi actualizate
Pe primul loc în topul obiecţiilor clienţilor stă lipsa de disponibilitate a agenţilor imobiliari. Asta deoarece potenţialul cumpărător doreşte ca agenţia să răspundă prompt solicitărilor lui şi să aibă informaţii complete şi actualizate cu privire la proprietăţile pe care le deţine în portofoliu. Al doilea motiv de nemulţumire a căutătorilor de locuinţe este determinat de ofertele dublate, cele cu preţ incorect, sau care sunt promovate deşi nu mai sunt valabile. Lipsa de transparenţă a agenţiei, prin evitarea afişării comisionului aplicat atât cumpărătorului cât şi vânzătorului, ocupă cel de-al treilea loc în clasament. Alte obiecţii ţin de ascunderea viciilor pe care le are imobilul şi, respectiv, de prezentarea unor date ireale, cum ar fi promovarea suprafeţei construite în locul celei utile. O cerinţă a clienţilor agenţiilor imobiliare este ca agentul să fie în contact permanent cu proprietarul locuinţei, astfel încât să poată oferi detalii concrete de la primul telefon, fără a mai solicita un interval suplimentar de timp.
Respectarea unui cod de etică, o necesitate
Comentând rezultatele sondajului, Adrian Erimescu, directorul general al www.imobiliare.ro, observă că cei care doresc să apeleze la o agenţie imobiliară aşteaptă valoare adăugată susţinută prin corectitudine, transparenţă şi seriozitate. Aceste aşteptări sunt cât se poate de fireşti, multe dintre acestea fiind reglementate prin lege în alte ţări europene. „Iniţiativele despre care se vorbeşte în prezent, legate de introducerea unui cod de etică sau a unui standard care să fie adoptat de agenţii imobiliari profesionişti, ar trebui să reprezinte o intrare în firesc a sectorului imobiliar”, subliniază Erimescu.
La rândul său, Dan Negulescu enumeră câteva elemente prin care agenţii imobiliari pot schimba imaginea pe care o au în rândul cumpărătorilor: să fie educaţi corect, să încheie asigurări profesionale, să ofere servicii reale şi corecte şi să respecte legislaţia în vigoare, precum şi codurile etice şi regulamentele interne de lucru. „Clienţii agenţilor imobiliari vor aprecia calitatea serviciilor şi riscul de neplată a comisioanelor/onorariilor agenţilor se va reduce considerabil”, estimează preşedintele APAIR. În acelaşi timp, precizează acesta, autorităţile care reglementează activitatea agenţilor vor trebui să trateze cu aceeaşi monedă atât agenţii care încalcă normele etice şi legale, cât şi clienţii care refuză, reduc sau amână în mod nejustificat plata serviciilor prestate potrivit obligaţiilor din contractele încheiate.