Este important să te asiguri, prin discuții, că cel pe care înclini să-l accepți ți-a înțeles nevoile, dorințele și interesele.
Mai înainte de a scoate o proprietate pe piață, un potențial vânzător are de făcut un alt pas important: selectarea agentului imobiliar potrivit (exceptând, desigur, cazul în care se simte suficient de pregătit pentru a face față tuturor detaliilor implicate în realizarea unei tranzacții). Un broker profesionist, specializat pe o anumită zonă și un anumit segment de piață, se va „ocupa” altfel de tine și de nevoile tale comparativ cu zecile de reprezentanți ai acestui domeniu la care poți ajunge mai mult sau mai puțin întâmplător. Potrivit lui Răzvan Cuc, directorul regional al rețelei RE/MAX România, de alegerea agentului imobiliar depinde gradul tău de satisfacție în ceea ce privește serviciile primite în realizarea tranzacției.
Cum poți identifica însă brokerul potrivit pentru tine? „Recomandările sunt un criteriu important după care un client alege agentul. De asemenea, apartenenţa la un brand este importantă şi oferă o garanţie asupra serviciului, la fel ca şi instrumentele pe care le are agentul: marketing şi promovare, portofoliul de clienţi si tranzacţii realizate, nivelul de educaţie şi, în mare măsură, abilităţile agentului de a relaţiona cu clientul şi de a transmite încredere şi profesionalism”, explică Răzvan Cuc. În plus, precizează acesta, este important să te asiguri că agentul pe care te gândești să-l alegi ți-a înţeles interesele şi că ți le reprezintă în piaţă până la găsirea celei mai bune proprietăţi.
„Credem că şi pe piaţa din România, ca şi pe alte pieţe europene, ar trebui să existe reprezentarea exclusivă, prin care un agent imobiliar să reprezinte interesele unei singure părţi – cumpărător sau vânzător. În acest fel, acesta va găsi cele mai bune variante pentru partea pe care o reprezintă, iar clientul va fi mult mai mulţumit.”
Răzvan Cuc, director regional RE/MAX România
Citește și: Pentru vânzător: „Avocatul” tău într-o tranzacție de succes!
Educarea, un pas esențial în profesionalizarea pieței
Potrivit analizelor realizate de RE/MAX, ponderea tranzacțiilor realizate cu sprijinul agenților imobiliar este foarte mică în România, comparativ cu alte state vestice. „În acest moment, pe piaţa din România, procentul tranzacţiilor intermediate de un agent imobiliar este de doar 25%. Prin comparaţie, în Canada, 95% din tranzacţii se realizează prin intermedierea oferită de un agent imobiliar, iar în alte ţări din Vestul Europei procentul ajunge la 65%”, notează reprezentantul RE/MAX. În opinia sa, această discrepanță este dată, cu precădere, de lipsa încrederii clienţilor români în agenţii imobiliari – o problemă generată în primul rând de lipsa unui set de norme care să reglementeze această industrie, dar şi de lipsa unei educaţii specifice în domeniu.
În acest context, este de părere Răzvan Cuc, un pas important în profesionalizarea domeniului imobiliar este educarea. „Pentru a veni în sprijinul pieţei, dar şi pentru a susţine birourile ce se afiliează reţelei noastre, dezvoltăm continuu programe de training, adaptate pentru piaţa locală şi croite special pentru nevoile agenţilor imobiliari. În plus, întreprindem acţiuni concrete de educare a pieţei, pentru a schimba imaginea agentului imobiliar în România”, conchide acesta.
Fara Florina
Desigur ca ar fi bine sa gasesti un agent imobiliar pregatit. Ce te faci insa cu o puzderie de agentii imobiliare(in Galati exista peste 40).Cum reusesti sa gasesti un adevarat profesionist?
Mi-ar prinde bine un sfat.
Cat despre reprezentarea unei singure parti , ar fi ideal.
La noi nu stii cine pacaleste pe cine
Fara Florina