Cei care își doresc o locuință optează și pentru alte soluții de finanțare în afară de programul Prima Casă – semn că piața se maturizează și oferă mai multe opțiuni.
Un client hotărât, încântat de apartamentul pe care îl ai la vânzare și care îți poate vira banii în cont chiar mâine (după stabilirea unui acord în negocieri, desigur). Un scenariu ideal, la care orice proprietar visează. Asta nu se poate întâmpla însă decât în cazul cumpărătorilor cu putere financiară, care nu sunt constrânși de condițiile și birocrația aferentă contractării unui credit bancar. În ce măsură mai pot fi găsiți însă astfel de clienți?
Datele raportate de doi dintre marii dezvoltatori de locuințe de pe piața locală relevă că în piață există și destui cumpărători care dispun (și) de bani gheață pentru achiziția unei locuințe. Potrivit lui Gabriel Voicu, directorul departamentului de locuințe noi al Coldwell Banker Affiliates of Romania, aproximativ 25% din totalul celor care au cumpărat o locuință în cadrul ansamblului rezidențial Cosmopolis în prima jumătate din 2014 au apelat la programul Prima Casă, în vreme ce o pondere mai mare, respectiv 35% din total, au făcut o achiziție cu cash. „Programul «Prima Casă» are, fără îndoială, o influență puternică pe piața rezidențială, iar momentul lansării lui a culminat cu o dezmorțire a procesului de tranzacționare, clienții având la dispoziție o nouă metodă de finanțare extrem de avantajoasă. Și pentru Adama, programul «Prima Casă» are un anumit aport, existând un segment de cumpărători care achiziționează un apartament într-unul din proiectele noastre prin acest program. Totuși, există variaţii de la oraş la oraş şi de la piaţă la piaţă. Dacă în Bucureşti 80% din vânzări sunt prin intermediul programului guvernamental, în Iaşi, de exemplu, doar 5% din unităţi au fost tranzacţionate până acum prin Prima Casă”, spune Alina Necula, director de marketing și vânzări în cadrul Adama Group. Aceasta precizează că, în cazul ansamblului din capitala Moldovei, o pondere semnificativă de clienţi au achiziţionat apartamente în baza economiilor din ultimii ani – la care au mai adăugat, în anumite cazuri, un împrumut de la bancă.
Creditele standard în lei, tot mai atractive
De notat este faptul că cei care nu dispun de fonduri proprii se îndreaptă și spre alte soluții de finanțare în afară de programul Prima Casă – semn că piața se maturizează și oferă mai multe opțiuni. Astfel, în cazul Cosmopolis, 15% dintre clienți au contractat un alt tip de credit ipotecar, în vreme ce o pondere de 25% dintre clienți au apelat la sistemul de rate la dezvoltator. Și Alina Necula punctează faptul că tot mai mulţi cumpărători care preferă să achiziţioneze o locuinţă prin intermediul unui credit ipotecar standard, întrucât creditarea în RON a devenit vizibil mai avantajoasă.
Prima Casă, etalon de preț pentru clasa medie
Deși programul Prima Casă nu este singura opțiune pentru românii care doresc să achiziționeze o locuință, acesta reprezintă totuși cel mai important etalon de preț pentru locuințele destinate clasei medii – fapt ce se reflectă în mod evident în preferințele cumpărătorilor. Potrivit lui Gabriel Voicu, cele mai căutate apartamente în cadrul Cosmopolis sunt cele cu două camere, care au prețuri începând de la 42.200 de euro (+TVA), pentru o suprafață construită de 63 de metri pătrați; acestea sunt urmate de studiourile duble, cu prețuri de la 31.000 de euro (+TVA) și suprafață construită de 54 de metri pătrați.
Atunci când nu sunt constrânși de considerente financiare, cumpărătorii optează și pentru apartamente mai spațioase. Reprezentanta Adama precizează că în ultima perioadă poate fi observat un interes crescut pentru locuințele cu trei camere – atât timp cât acestea au suprafeţe potrivite şi inteligent compartimentate, astfel încât spaţiul de locuit să fie fructificat la maximum. Cei care achiziţionează astfel de apartamente sunt familii tinere, care au nevoie de mai mult spaţiu (pentru că aşteaptă venirea unui copil, spre exemplu). „Prin proiectele noi, livrate recent de Adama, inclusiv Copou Bellevue, încercăm să ne adaptăm la cerinţele pieţei şi să le oferim clienţilor exact tipul de apartament pe care îl caută. De aceea, majoritatea unităţilor sunt apartamente de două şi trei camere”, notează Necula.