Desi a fost un an greu, in care recesiunea a „muscat” din plin, unii jucatori din piata imobiliara au reusit sa-si readuca businessul pe linia de plutire.
Al doilea an de criza. Imaginea proiectelor inghetate, a preturilor in deriva si a avalansei de investitori care s-au facut nevazuti peste noapte mai staruie inca. Nu toate lucrurile sunt scaldate insa in nuante de negru. Desi in regim de avarie, motoarele pietei imobiliare mai tureaza inca. Ba chiar reusesc sa treaca, pe alocuri, de la viteza intai, la cea de-a doua. „2009 a fost un an mai slab decat 2007, bineinteles, dar mai bun decat 2008”, spune Asher Lax, director de marketing si vanzari Adama. Acesta ne-a declarat ca volumul vanzarilor inregistrate de companie in acest an a crescut cu peste 50% fata de cel precedent. Ba chiar, incepand din lunile iunie-iulie, Adama a ajuns la un ritm de circa 20 de apartamente contractate pe luna. Dintre acestea, maximum 20% dintre achizitii au fost prin credite garantate de catre stat. „Si fara Prima Casa am vandut – programul ne-a ajutat mai mult pentru psihologia publicului: acesta a vazut ca se poate. Oamenii au nevoie de apartamente, asta e sigur”, explica Lax.
Peste 40% din Green City, vandut in 2009
Ansamblul Green City, din comuna 1 Decembrie, este unul dintre putinele proiecte rezidentiale lansate anul acesta. Din primavara pana acum, in cadrul acestuia au fost contractate peste 150 de case, ceea ce reprezinta peste 40% din proiect, potrivit lui Carmen Petcu, director de comunicare al Green City. Acest volum al vanzarilor a fost atins in ciuda faptului ca niciunul dintre clienti nu a apelat la programul Prima Casa. Preturile practicate anul acesta au fost promotionale: astfel, o casa de P+1 la cheie a putut fi achizitionata cu 116.130 de euro (TVA inclus), adica la un discount de 34.000 de euro fata de pretul de catalog. Incepand de la 1 ianuarie 2009, preturile vor creste. „Consideram ca acest pret promotional a fost cheia succesului vanzarilor din 2009”, subliniaza Carmen Petcu. Alte doua promotii derulate de developer anul acesta au vizat mobilarea bucatariei (in august si septembrie) si amenajarea gradinii (18 noiembrie-31 decembrie).
Si complexul Doamna Ghica Plaza a inregistrat un reviriment al vanzarilor in acest an. „Am vandut in timp record mai bine de 35% din apartamente” subliniaza Avi Shloush, general managerul proiectului. Ansamblul cuprinde 616 apartamente si va fi finalizat in ianuarie 2010.
Investitorii isi largesc portofoliile
Nu doar dezvoltatorii, ci si investitorii de portofoliu au inaintat cu pasi mici in acest an. Astfel, norvegienii de la Romania Invest au vandut, din martie pana acum, 45 de apartamente din portofoliul detinut. „Strategia pe care ne-am bazat inca de la inceput a constat in modalitati de finantare flexibile pentru un portofoliu larg si variat de apartamente”, precizeaza Nimrod Zvik, director de marketing al Be Igloo (divizia de vanzari a Romania Invest). In acest context, Romania Invest si-a continuat strategia de achizitii. Potrivit lui Asher Lax, compania norvegiana se afla in curs de achizitie a unui pachet de 50 de apartamente dezvoltate de Adama.
Aceeasi directie este urmata si de un alt investitor din peisajul imobiliar autohton: Benevo the Homes Store. Astfel, potrivit Oanei Ivan, general manager Benevo, compania a vandut anul acesta circa 25 de locuinte din portofoliul propriu, la acestea adaugandu-se inca aproape 60 de apartamente inchiriate. Strategia de achizitii a continuat, prin adaugarea a 16 noi unitati locative la portofoliul companiei. Anul viitor se va inscrie, cel mai probabil, pe aceeasi directie de crestere.
Romanii cumpara apartamente mai spatioase
In ceea ce priveste preferintele cumparatorilor din acest an, mai toti jucatorii din piata par sa indice in aceeasi directie. Cea mai mare pondere din vanzarile inregistrate de Adama – respectiv 70% – este detinuta de apartamentele cu doua camere, spune Asher Lax. Restul de 30% este impartit in mod egal intre garsoniere si apartamente cu trei camere. Lax subliniaza ca aceasta este o evolutie interesanta, dat fiind ca, in anii trecuti, garsonierele erau „vedete” in randul tinerilor cumparatori. O crestere a interesului pentru acest segment al pietei este semnalat si in cazul proiectului Vitan Platinum Towers. Astfel, ofertele adaptate la programul Prima Casa au dus la intensificarea vanzarilor locuintelor cu doua camere, spune Valentin Tanase, vicepresedinte Platinum Group. Aceeasi tendinta este prezenta si pe segmentul apartamentelor vechi, potrivit unui studiu derulat de imobiliare.ro in luna noiembrie a acestui an. Astfel, apartamentele vechi cu doua camere detin o pondere de 44,5% dintre cautarile efectuate pe acest segment.
Cum se explica orientarea romanilor catre locuinte mai spatioase in plina recesiune economica? Asher Lax spune ca tinerii si-au dat seama ca au nevoie de mai mult spatiu si ca asta reprezinta din ce in ce mai mult o prioritate pentru ei – chiar daca acest lucru inseamna sa plateasca ceva mai mult. In plus, scaderile de preturi inregistrate in ultimii doi ani au facut si ca diferenta de pret intre o garsoniera si un apartament cu doua camere sa se ingusteze, facand ultima alternativa mult mai atractiva.