Declinul resimţit de proprietarii magazinelor stradale se preconizează a fi mai mare decât în cazul unităţilor comerciale din malluri.
În ultimii doi ani, chiriile practicate pentru spaţiile comerciale de tip prime din cadrul centrelor de profil din România s-au menţinut relativ constante – cu un nivel minim de 65 de euro pe metru pătrat pe lună (în 2011) sau de 60 de euro pe metru pătrat pe lună (în 2012) şi unul maxim de 70 de euro pe metru pătrat pe lună, după cum reiese dintr-un raport de piaţă realizat de compania de consultanţă Jones Lang LaSalle (JLL). Pe de altă parte, proprietarii spaţiilor stradale de tip prime încheie acum tranzacţii la preţuri cuprinse între 60 şi 65 de euro pe metru pătrat pe lună. Pentru anul acesta însă, consultanţii se aşteaptă la scăderi ale tarifelor practicate pe segmentul de retail. „În anul 2013 este posibil să asistăm la o uşoară descreştere atât a chiriilor prime din centrele comerciale, cât şi a chiriilor unităţilor comerciale stradale. În timp ce pentru centrele comerciale ne aşteptăm ca această descreştere să se situeze între 3-5%, pentru unităţile stradale de pe principalele artere comerciale scăderea ar putea fi mai mare”, subliniază autorii raportului.
Strategie de criză: focus pe expansiune
Din punctul de vedere al activităţii de închiriere, se poate spune că piaţa românească de retail este animată în momentul de faţă. Astfel, retailerii internaţionali prezenţi în România îşi continuă agresiv extinderea la nivel naţional, din dorinţa de a beneficia de spaţii comerciale de tip prime în condiţii financiare atractive. Astfel, cei mai activi sunt retailerii din domeniul alimentar – precum Mega Image, Profi şi Carrefour, care-şi extind constant reţelele de magazine. Activi sunt însă şi retailerii din domeniul fashion, precum H&M, C&A, Inditex, Takko sau Deichmann. Pe de altă parte, jucătorii locali care operează în sistem de franciză sau sub propriile branduri sunt în continuare prevăzători şi se concentrează doar pe centrele comerciale performante, adaugă consultanţii JLL. Aceştia contribuie la accentuarea decalajului dintre cererea pentru spaţiile prime şi cele secundare, din mallurile mai slab performante.
2013, livrări cu o cincime mai mici
În ceea ce priveşte volumul de livrări preconizat pentru anul în curs, reprezentanţii JLL se aşteaptă ca acesta să ajungă la o suprafaţă cumulată de aproximativ 132.000 de metri pătraţi, distribuită între cinci proiecte, localizate în patru oraşe diferite. Acest volum ar reprezenta o scădere de circa 20% faţă de 2012. Spre comparaţie, anul trecut a fost livrat pe piaţă un volum total de 166.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale. „După un optimism relativ manifestat în România în anul 2011, anul 2012 a adus, încă o dată, un declin atât al numărului de centre comerciale finalizate, cât şi al suprafeţei închiriabile adăugate stocului naţional. Acest trend va continua şi în anul 2013, având în vedere că atragerea finanţării rămâne cel mai important obstacol pe care-l întâmpină dezvoltatorii de centre comerciale”, explică reprezentanţii companiei.