Stocul de spaţii comerciale moderne din această piaţă ar trebui să crească cu 250% în următorii opt ani.
La nivel global, China este ţara cu cel mai mare potenţial pentru dezvoltarea de centre comerciale moderne în următorii opt ani, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă Jones Lang LaSalle (JLL). Această estimare are la bază, printre alţi factori, creşterea rapidă a populaţiei de clasă medie, care ar trebui să ajungă la peste 300 de milioane de locuitori până în 2020 (triplu faţă de momentul actual). „Un lucru este cert: China este o piaţă pe care mulţi jucători străini o văd ca o oportunitate prea mare pentru a fi ratată şi mulţi şi-au arătat deja intenţia de a ţinti atât partea de dezvoltări de retail, cât şi pe cea de investiţii”, notează autorii raportului.
Un stoc de 15 ori mai mare decât al României
În prezent, China dispune de un stoc de spaţii comerciale moderne de peste 40 de milioane de metri pătraţi – adică de 15 ori mai mare decât cel al României (de aproximativ 2,65 milioane de metri pătraţi). Spre comparaţie, în 2005, pe această piaţă asiatică funcţionau centre de cumpărături cu o suprafaţă totală de 13,4 milioane de metri pătraţi, proiectele fiind concentrate în mod preponderent în cele mai mari oraşe ale ţării. Până în prezent, stocul de retail a crescut la aproximativ 40 de milioane de metri pătraţi. Consultanţii JLL subliniază că, în acest răstimp, şi calitatea proiectelor de retail s-a îmbunătăţit semnificativ, observându-se o trecere graduală de la mici centre de cumpărături, dominate de supermarketuri şi hipermarketuri, la malluri în toată puterea cuvântului.
100 de milioane de metri pătraţi în opt ani
Până în 2020, specialiştii Jones Lang LaSalle estimează că suprafaţa cumulată a centrelor comerciale din China se va majora cu circa 250%. „Estimăm că această creştere a stocului de retail modern va continua, o suprafaţă de încă 100 de milioane de metri pătraţi urmând a fi livrată pe piaţă până în 2020, ceea ce reprezintă o rată de creştere de aproape 15% pe an pentru restul acestui deceniu”, se arată în studiul citat. Aceştia preconizează că ponderea oraşelor secundare şi terţiare în suprafaţa totală a spaţiilor comerciale va creşte semnificativ, de la 60% în prezent, până la 80%.
În vizorul investitorilor
În ciuda potenţialului său ridicat pe segmentul de retail, interesul investitorilor pentru achiziţia de astfel de active nu a fost foarte puternic până acum, asta şi datorită ofertei limitate de proprietăţi de înaltă calitate. Totuşi, 2011 şi primul semestru din 2012 au consemnat volume-record de tranzacţionare – 3,9 miliarde de dolari şi, respectiv, 2,5 miliarde de dolari -, cea dintâi jumătate a acestui an marcând o creştere de 68% comparativ cu perioada similară din 2011. „Este clar că, pentru o economie de o asemenea mărime, China are mult loc de creştere a volumului de investiţii în retail”, subliniază specialiştii Jones Lang LaSalle. Potrivit acestora, până în 2020 China ar putea atrage tranzacţii cu centre comerciale în valoare de 15 miliarde de dolari pe an.