Din a doua jumătate a anului trecut, apetitul chiriaşilor pentru expansiune a crescut substanţial.
Dacă odată cu declanşarea crizei în real estate-ul autohton, majoritatea companiilor au pus la cale strategii de reducere a costurilor de ocupare, unele prin restrângerea activităţii, iar altele prin simpla relocare în sedii mai mici sau condiţii contractuale mai bune, piaţa de birouri dă semne de schimbare.
Potrivit unei analize realizate de compania Esop Consulting, începând din a doua jumătate a anului trecut tranzacţiile de extindere a unor sedii existente şi-au recâştigat din popularitatea anilor de boom economic. În primul semestru al acestui an închirierile de acest tip consemnate la nivelul Capitalei – o suprafaţă cumulată de 14.326 de metri pătraţi – au reprezentat 15% din totalul tranzacţiilor pe segmentul office. Volumul extinderilor din prima parte a lui 2012 a fost astfel de peste şapte ori mai mare comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut (când a fost atins un volum de doar 1.977 de metri pătraţi) şi mai mult decât dublu faţă de aceeaşi perioadă din 2010 (6.538 de metri pătraţi).
O variantă mai ieftină decât relocarea
Nu încape îndoială că deschiderea tot mai mare a companiilor spre a-şi asuma din nou riscurile unei expansiuni reprezintă un semn bun nu doar pentru piaţa de birouri, ci şi pentru economie în general. “Extinderile de sedii, chiar şi în cadrul locaţiilor curente ale companiilor, reprezintă un indicator de însănătoşire a mediului de business, de reluare a anumitor planuri de expansiune şi de revenire la o anumită normalitate, după mai mult de trei ani de îngheţare a oricăror astfel de iniţiative”, este de părere Alexandru Petrescu, manager al companiei imobiliare Esop Consulting. Potrivit acestuia, companiile care aleg să-şi extindă activitatea în cadrul clădirilor în care operează deja dau dovadă de prudenţă, întrucât această alternativă este adesea mai puţin costisitoare decât o relocare, în special în cazurile în care investiţiile necesare pentru personalizarea spaţiului sunt semnificative. “Şi totuşi, cheltuielile de amenajare nu sunt un obstacol major. Există cazuri în care proprietarii altor clădiri le oferă chiriaşilor bugete de fit-out sau stimulente pentru a-i atrage, pentru a le reduce astfel impactul financiar al unei relocări”, notează Alexandru Petrescu.
Jucătorii din IT şi Comunicaţii, cei mai activi
În acest an, cele mai multe companii care au luat decizia de a-şi extinde sediile activează în domeniul IT şi Comunicaţii, acesta fiind urmat de sectoarele Producţie Industrială şi Energie, Servicii şi Industria Farmaceutică. Suprafeţele de extindere în cadrul aceleiaşi clădiri au variat foarte mult, de la 150 de metri pătraţi până la 3.607 de metri pătraţi. Printre ansamblurile de birouri în care au fost consemnate astfel de tranzacţii se numără Sema Park, America House, Metropolis, Upground, Nord City Tower, Iride Business Park sau Bucharest Corporate Center.