Atât firmele mici, de cartier, cât şi marile companii imobiliare şi-au redus drastic numărul de angajaţi în ultimii mai bine de trei ani.
Perioada de recesiune a dus la o contractare semnificativă a activităţii din piaţa imobiliară – aceasta este vizibilă atât în scăderea preţurilor, cât şi a volumului de tranzacţii. În acest context, ar părea cât se poate de logic ca numărul de agenţii imobiliare active în piaţă să fi scăzut drastic comparativ cu perioada de boom. Datele oficiale arată însă tocmai contrariul. Potrivit informaţiilor furnizate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) la cererea www.imobiliare.ro, în ultimii aproape trei ani şi jumătate numărul agenţiilor imobiliare nou-deschise la nivel naţional l-a depăşit considerabil pe cel al firmelor închise. Astfel, în perioada 1 ianuarie 2008 şi mai 2011 au fost înmatriculate 2.754 de agenţii imobiliare, în vreme ce doar 1.502 firme au fost radiate. Numărul firmelor înmatriculate – 1.502 – l-a depăşit cu mult pe cel al agenţiilor închise – 246 – în 2008, când colţii crizei nu se simţeau chiar atât de tare în piaţă. În următorii doi ani, volumul radierilor l-a depăşit pe cel al deschiderilor, însă nu cu mult: 502 de firme noi şi 534 de închideri în 2009, respectiv 488 de înmatriculări şi 542 de radieri în 2010. Optimismul resimţit în piaţă de la începutul acestui an se vede clar în inversarea trendului: până la sfârşitul lunii mai, în 2011 au fost înmatriculate 262 de noi agenţii imobiliare, în vreme ce numărul celor radiate s-a ridicat la doar 180.
De la angajat într-o companie cu experienţă la free-lancer
Cum se explică faptul că, practic, în piaţă se găsesc acum mai multe agenţii imobiliare decât în perioada de boom? Daniel Dobre, managing partner în cadrul City Dreams Realty – firmă deschisă în noiembrie anul trecut – pune acest paradox pe seama defragmentării pieţei. Acesta spune că, în perioada de vârf, agenţiile imobiliare aveau un număr mare de angajaţi. Spre exemplu, o agenţie „normală”, de cartier, avea circa 15 oameni, în vreme ce companiile mari autohtone şi multinaţionalele ajungeau la zeci şi chiar sute de angajaţi.
Astăzi însă, situaţia este radical diferită. Toate companiile şi-au redus drastic numărul de angajaţi odată cu venirea crizei, astfel încât în momentul de faţă o agenţie de mărime medie a ajuns la nivelul de 15 angajaţi pe care-l avea odinioară o firmă de cartier. Pe de altă parte însă, o bună parte dintre agenţii activi din piaţă au decis, din diverse motive, să-şi deschidă propriile afaceri. Majoritatea acestora lucrează acum fie ca free-lanceri, fie au agenţii cu un număr redus de angajaţi – 2-6 oameni. Astfel, deşi teoretic numărul firmelor de profil este mai mare decât în 2007, practic, numărul brokerilor care activează în această piaţă este mult mai mic.
Clienţi mai puţini, dar mai mulţi pentru fiecare agent în parte
De aici vine şi avantajul major al deschiderii unei agenţii imobiliare pe timp de criză. Dobre spune că, faţă de perioada de boom, fiecărui agent îi revine acum o cotă mult mai mare de piaţă. La fel ca în orice alt business deschis pe timp de criză, dacă ai un plan bun de afaceri, dacă ai un segment de piaţă bine targetat, reuşeşti, spune reprezentantul City Dreams Realty. Pe de altă parte, dezavantajul deschiderii unei astfel de afaceri în perioada actuală ţine de volumul mult mai mare de muncă. „Tranzacţiile se închid foarte greu, se negociază foarte mult. Dacă vrei să ai succes în meseria asta de agent imobiliar, trebuie să munceşti cel puţin 10 ore pe zi”, subliniază Dobre.
Firmă mică, focusată pe un anumit segment
Exemple de brokeri care au decis să-şi ia inima în dinţi pentru a-şi deschide propria afacere în imobiliare abundă în piaţă. Dobre povesteşte că, după ce a lucrat mai mulţi ani cu o firmă mai veche, a decis să-şi înfiinţeze propria afacere pentru a putea implementa astfel sistemul de lucru dorit. Cei trei angajaţi ai firmei sale lucrează acum pe partea de proiecte noi, în sistem de reprezentare exclusivă (fiind deschişi spre colaborarea cu alte agenţii), iar fiecare agent are un portofoliu restrâns de proprietăţi, pentru a le putea promova cât mai bine.
Un exemplu în acest sens este oferit şi de Emanuel Postoacă, proprietarul şi administratorul firmei Nordis Management. Acesta şi-a deschis firma la începutul anului 2009, alegând de la început ca domeniu de activitate partea de nord a Bucureştiului, de la Piaţa Victoriei până la Şoseaua Nordului (incluzând zone exclusiviste precum Herăstrău, Primăverii etc.). Capitalul investit la început s-a ridicat la 8.000 de euro. De la două persoane, cât avea la început, firma a ajuns acum la cinci oameni.
Postoacă spune că afacerea este una profitabilă şi că ar face acelaşi pas şi acum. A ales acelaşi segment de piaţă pe care a activat din 2005 pentru că a crezut în faptul că, indiferent de situaţia economică, întotdeauna vor fi oameni cu bani dornici să cumpere sau să închirieze în zona de nord. Este sigur că a avut dreptate. Şi acum au loc tranzacţii, chiar dacă mai puţine şi la valori mai mici, spune Postoacă.
Dan
“Capitalul investit la început s-a ridicat la 8.000 de euro”. A investit 8000 de euro in ce??? Sunt foare curios. Ca doar nu e magazin alimentar si in plus din ce ati scris aici reiese ca si-a deschis doar o firma. Toate lumea tinde sa exagereze…vai vai