Menținerea unei relații bune între proprietar și chiriaș este avantajoasă pentru ambele părți, iar buna comunicare dintre aceștia poate fi considerată “cheia succesului”.
Relația dintre tine și chiriaș trebuie să fie bazată pe respect reciproc și să fie una profesională pentru că oricât de bine s-ar înțelege acesta cu tine tot trebuie să plătească la finalul lunii chiria.
Există câteva sfaturi pe care este recomandat să le respecți dacă vrei să te înțelegi bine cu orice chiriaș și să te asiguri că îl vei păstra poate chiar și pe o perioadă de câțiva ani.
1. Nu ignora chiriașul.
Un aspect important pe care trebuie să îl discuți cu orice chiriaș este cel legat de modalitățile prin care poți fi contactat. Nu uita să îi lași numărul de telefon și o adresă de email și să îi spui care este intervalul orar în care este bine să te sune.
Atunci când primești un telefon sau un email de la chiriaș nu îl ignora, încearcă să răspunzi prompt. Astfel îi vei arăta că ești interesat de menținerea unei relații bune și că ești dispus să îl ajuți să păstreze locuința într-o stare bună.
2. Rezolvă problemele rapid.
Încearcă să rezolvi rapid orice reparație necesară în locuința pe care ai închiriat-o și să nu îl faci pe chiriaș să aștepte zile bune până când vei trimite un specialist care să se ocupe de ea pentru că îl vei face să se simtă inconfortabil. Pune-te în poziția lui. Tu cum te-ai simți dacă ai sta într-o locuință în care apa de la chiuveta din baie picură continuu sau dacă nu ai putea să folosești frigiderul timp de o săptămână?
Dacă știi că nu ai timp să rezolvi problema apărută poți să îl rogi pe chiriaș să găsească singur o firmă sau un meșter care să facă reparația și să îi scazi costurile din următoarea chirie, desigur pe baza facturii/bonului.
3. Anunță din timp dacă vrei să faci o vizită.
Din poziția de proprietar, ai tot dreptul să faci o inspecție a locuinței din când în când pentru a te asigura că totul este în ordine, dar nu fără a o anunța din timp. Nu uita că orice chiriaș vrea să se simtă ca “acasă” în locuința în care stă și că își dorește intimitate. Cum o poate avea dacă proprietarul bate la ușă neașteptat?
Poți să faci vizita o dată pe lună, la plata chiriei, sau poți să o anunți cu câteva zile înainte. Vei afla astfel multe despre persoana care trăiește în apartamentul sau în casa ta. Dacă chiriașul a avut grijă să facă ordine înainte să ajungi la ușă înseamnă că este o persoană căreia îi pasă de locuință, dacă găsești dezordine și murdărie înseamnă că pe acesta nu îl interesează menținerea proprietății în stare bună. În acest caz, poate ar fi bine să te gândești cum vei găsi un nou chiriaș.
4. Nu te certa cu chiriașul.
Indiferent de cât de mult te-ai enerva, nu ridica vocea și nu te certa cu chiriașul. Chiar dacă primul instinct pe care îl ai atunci când un vecin îți spune că din locuința ta se aude zgomot zi de zi este să pui mâna pe telefon, nu suna imediat chiriașul pentru că vei sfârși prin a te certa cu acesta.
Așteaptă să te liniștești, apoi dă un telefon și discută cu chiriașul despre această problemă. Află dacă a fost vorba despre o întâmplare singulară, de exemplu o petrecere de aniversare, și vecinul a exagerat sau dacă într-adevăr situația s-a repetat pe parcursul mai multor zile și care a fost motivul zgomotului. Nu uita să îi amintești apoi că ai făcut o înțelegere cu el cu privire la acest aspect și că te aștepți să o respecte. Fii ferm, dar nu îl amenința de la prima abatere că vei rezilia contractul.
5. Fii flexibil, dar nu îl lăsa pe chiriaș să profite de tine.
Dacă un chiriaș te contactează pentru a te ruga să faci o excepție de la regulile stabilite, de exemplu să accepți o întârziere de câteva zile la plata chiriei, află întâi motivul acestei cereri și gândește-te bine înainte să faci o concesie.
Dacă ți se pare că argumentul adus este unul convingător, atunci poți face o excepție. Ai grijă să îi amintești însă chiriașului că nu îți dorești ca acest lucru să devină o obișnuință.
În cazul în care ai mai mulți chiriași în aceeași locuință, gândește-te bine înainte să iei o hotărâre pentru că vei crea un precedent, iar ceilalți ar putea să îți ceară, la rândul lor, să treci cu vederea unele reguli.
6. Clarifică de la început cine va face plata întreținerii și a utilităților.
Acesta este un pas important care te ajută să eviți orice întârzieri ale plăților lunare care ar putea duce la apariția unor situații tensionate între proprietar și chiriaș.
Discută alături de chiriaș despre această responsabilitate și vezi dacă este de acord ca tu să vezi ce sume trebuie achitate și să te ocupi de plata întreținerii și a utilităților. Apoi, pe baza chitanțelor, chiriașul îți va da banii datorați.