În perioada de boom, se închiria orice, oricum și numai în condițiile proprietarului.
Majoritatea românilor – ca și locuitorii altor țări – nu-și pot stăpâni o strângere de inimă la auzul cuvântului „criză”. Deși o asemenea reacție este firească, ea poate fi totuși temperată de o trecere în revistă a consecințelor pozitive aduse de perioada de recesiune economică – cel puțin în materie de imobiliare. Din punctul de vedere al clienților, pe segmentul închirierilor de apartamente pot fi identificate cel puțin trei astfel de schimbări:
1. Prețuri reduse până la jumătate
Poate că cea mai vizibilă transformare ce a avut loc în ultimii ani pe acest segment – și nu numai – constă în scăderea drastică a prețurilor. Potrivit unei analize realizate recent de Imobiliare.ro, în ultimii aproape șase ani, chiriile solicitate de proprietarii din Capitală s-au diminuat cu până la 50%. În topul scăderilor se situează cartiere precum Rahova, Pantelimon sau Berceni, dar reduceri importante au avut loc și în zone mai bine cotate, cum ar fi Tineretului-Timpuri Noi, Titan sau Vitan.
Aici găsești mai multe detalii despre evoluția prețurilor pe acest segment în ultimii șase ani
2. Un client mai educat, o piață mai educată
Aceasta nu este singura consecință pozitivă a crizei pe piața închirierilor. O alta ține de mentalitatea și așteptările clienților. Potrivit lui Claudiu Hațegan, broker/owner al agenției Klauss & Partners, lucrurile s-au schimbat semnificativ față de perioada de boom, când „se închiria orice, oricum și numai în condițiile proprietarului (legat de preț, avans, condiții contractuale n.red.)”. „În primul rând, clientul, chiriașul, a devenit mult mai educat, mai pretențios. Oamenii au înțeles că, dacă dau niște bani, au nevoie de un anumit confort. Se dă mult mai multă valoare banului”, explică Hațegan. Acum, „pretenția” ca o locuință să fie complet mobilată și utilată, să aibă aragaz, frigider sau mașină de spălat este un lucru perfect normal, nu un „moft”. De asemenea, clienții se așteaptă ca mobilierul să fie modern și, dacă nu nou, măcar bine întreținut. O evoluție cât se poate de firească pentru o pătură socială tot mai obișnuită să locuiască în chirie, după modelul țărilor vestice.
3. Un cuvânt decisiv în negocieri
Ca răspuns la această schimbare de atitudine, majoritatea celor aflați în căutare de locatari au devenit mai flexibili, mai deschiși la discuții. Dacă în urmă cu câțiva ani doar proprietarul avea un cuvânt de spus în tranzacție, acum balanța înclină mai mult spre chiriaș. Acesta din urmă poate negocia atât prețul, cât și condițiile contractuale, care nu mai sunt percepute ca niște reguli rigide, „impuse”.
Ce caută chiriașul de azi?
Potrivit lui Hațegan, în topul căutărilor se află în continuare locuințele situate în apropiere de mijloacele de transport în comun, însă acum cântărește mai mult și proximitatea față de puncte de interes precum hipermarketuri, școli, grădinițe sau centrul orașului. Totodată, în ultimii ani s-a conturat mai bine și piața închirierilor de apartamente noi. Decisiv în procesul de închiriere a unei locuințe este raportul calitate-preț (corelat, bineînțeles, și cu localizarea acesteia). Factorul preț este important, dar nu suficient pentru găsirea unui chiriaș. Asta pentru că o proprietate poate avea un preț atractiv, dar, dacă nu se află într-o stare bună, nu-și va găsi client, încheie reprezentantul Klauss & Partners.
Citește și: Tu unde stai în chirie? Cu 200 de euro pe lună te poți muta și-n Dorobanți!