Pentru a ajunge la un acord, chiriașul ar trebui să țină cont atât de propriile dorințe și nevoi, cât și de cele ale proprietarului.
În procesul de închiriere a unei locuințe, ambele părți sunt foarte concentrate asupra factorului preț. Nu este de mirare că, de regulă, acesta este principalul subiect al negocierilor. Există însă și alte criterii demne de luat în calcul. „Dacă pentru viitorii chiriaşi preţul, locaţia şi calitatea sau dotările spațiului sunt cele mai importante aspecte în procesul de selecţie a unei locuinţe, în cazul proprietarilor, pe lângă preț, contează foarte mult personalitatea viitorului chiriaș, dar și garanția pe care acesta trebuie să o achite”, spune Răzvan Cuc, director regional în cadrul RE/MAX România.
În opinia reprezentantului RE/MAX, cele două părți implicate în încheierea unei tranzacții de închiriere tind adesea să neglijeze etapa de redactare a contractului. Sunt scăpate astfel din vedere clauze importante pe care un astfel de document ar trebui să le includă – cum ar fi garanţia, un aviz de predare-primire a imobilului, eventuale compensări, penalităţi sau daune, condiţiile privind încetarea contractului şi plata consumului de utilităţi.
Un agent te poate scuti de probleme ulterioare
Potrivit lui Răzvan Cuc, o altă greşeală frecventă – atât din partea proprietarilor, cât şi a chiriaşilor – ține de evitarea ajutorului unui agent imobiliar, ei fiind de părere că sunt suficient pregătiți pentru negociere şi pentru a obţine cele mai bune condiţii contractuale. „Din păcate însă, aceştia se expun unui risc ridicat de a întâmpina neplăceri atunci când aleg să închirieze un imobil fără ajutorul unui agent imobiliar. Astfel, de foarte multe ori, pagubele suferite de o închiriere cu probleme pot fi exponenţial mai mari comparativ cu acel comision solicitat de un agent imobiliar”, consideră Răzvan Cuc, precizând că un specialist solicită un comision cuprins între 50 si 100% din valoarea primei chirii.