Se aşteaptă ca o serie de dezvoltatori să înceapă lucrările la câteva depozite în Bucureşti, Timişoara, Piteşti şi Ploieşti.
Incertitudinile de pe plan economic au efecte şi pe piaţa spaţiilor industriale, reflectându-se în reticenţa dezvoltatorilor de a începe noi proiecte. “Noile dezvoltări logistice (din 2012, n.red.) vor fi constituite în principal din construcţii la cerere (build-to-suit), foarte puţine dezvoltări fiind speculative în Bucureşti şi la nivel naţional, în continuare din cauza lipsei finanţării. Se aşteaptă ca o serie de dezvoltatori noi să înceapă deja lucrările la proiecte de tipul build-to-suit în oraşe precum Bucureşti, Timişoara, Piteşti şi Ploieşti”, spune Irina Iliescu, consultant senior în cadrul departamentului industrial al Jones Lang LaSalle (JLL). Aceasta estimează că, pentru anul în curs, nivelul chiriilor pe acest segment va rămâne relativ stabil, cu o uşoară tendinţă de scădere în semestrul al doilea al anului (până la valoarea de 3,5-4,15 euro pe metru pătrat pe lună). Pe de altă parte, este de aşteptat ca rata de neocupare să scadă până la un nivel de 11-12% la nivelul Capitalei.
5.200 de metri pătraţi, în Phoenix Logistics Center
Pe parcursul lui 2011, departamentul industrial-logistic al Jones Lang LaSalle a intermediat zece tranzacţii de închiriere, pentru spaţii cu o suprafaţă totală de 76.000 de metri pătraţi. Printre clienţii companiei de consultanţă s-au numărat jucători precum The Toro Company, Nestle, Procter & Gamble, Heineken, Honeywell, Interpart Romania şi Automotive Wiring Systems.
O tranzacţie încheiată de JLL anul acesta vizează ocuparea unei suprafeţe de 5.200 de metri pătraţi în Phoenix Logistics Center (foto) de către operatorul logistic DB Schenker Romtrans. Localizat în vestul Bucureştiului, la intersecţia autostrăzii A1 cu şoseaua de centură, proiectul dispune de o suprafaţă totală de 22.000 de metri pătraţi, împărţită în spaţii de depozitare şi birouri. În acest moment, mai sunt disponibili spre închiriere încă 16.800 de metri pătraţi. Phoenix Logistics Center este deţinut de fondul de investiţii Aviva Investors, care a achiziţionat proiectul în anul 2004.