Centrele comerciale programate spre livrare în acest an însumează o suprafaţă cu o treime mai mare decât cea de anul trecut.
După un an greu pentru retailul european, 2011 ar trebui să aducă o revenire la acest capitol. Potrivit unui raport de piaţă realizat de compania de consultanţă Cushman & Wakefield, în Europa ar trebui finalizate anul acesta centre comerciale cu o suprafaţă totală de 6,9 milioane de metri pătraţi, ceea ce ar reprezenta un plus de 33% faţă de volumul de 5,2 milioane de metri pătraţi înregistrat anul trecut. Potrivit datelor companiei, 2010 a adus o scădere de 30% a livrărilor de spaţii comerciale moderne, ceea ce reprezintă cel mai mare declin din 1983 încoace. În ceea ce priveşte valoarea absolută a suprafeţei livrate, aceasta a atins cel mai scăzut nivel din anul 2004.
România, pe locul 10 în topul livrărilor
Pentru anul în curs, mai mult de jumătate dintre pieţele europene ar trebui să înregistreze un avans al activităţii din sectorul de retail, estimează consultanţii din domeniu. Aceştia păstrează însă un ton precaut. „Condiţiile de piaţă rămân nesigure în multe părţi ale Europei, iar suprafaţa aflată în construcţie ar putea creşte sau descreşte odată cu relansarea sau amânarea unor proiecte în funcţie de creşterea economică, vânzările retailerilor şi cererea din partea chiriaşilor”, subliniază reprezentanţii Cushman & Wakefield.
În ceea ce priveşte centrele comerciale programate spre livrare în 2011-2012, România se află pe ultimul loc într-un top zece al ţărilor cu cel mai mare volum de spaţii comerciale programate spre livrare până la sfârşitul anului viitor. Astfel, pe piaţa locală ar trebui să fie finalizată în perioada menţionată o suprafaţă de 256.000 de metri pătraţi. În fruntea clasamentului european se află Rusia şi Turcia, cu o suprafaţă cumulată de peste 4,8 milioane de metri pătraţi. Cu un volum de peste un milion de metri pătraţi, Italia se clasează pe locul al treilea, fiind urmată de ţări precum Franţa, Spania, Polonia, Marea Britanie, Germania şi Croaţia.