Aproximativ 104.100 metri patrati sunt anuntati pentru livrare in cea de-a doua jumatate a acestui an pe piata spatiilor comerciale din Bucuresti, suprafata care va rezulta din finalizarea proiectelor Sun Plaza si Cotroceni Park, potrivit unei analize realizate de Colliers International, informeaza NewsIn.
Stocul de spatii comerciale de la nivelul tarii se ridica in prezent la aproximativ un milion de metri patrati, dintre care 393.700 mp in Capitala, iar restul de 649.370 mp in provincie.
“In primul semestru al anului curent, oferta de spatii comerciale din Bucuresti a continuat tendinta ascendenta inceputa in anul 2008. Livrarea a doua noi centre comercile, Grand Arena si Militari Shopping Center, precum si extinderea Plaza Romania au crescut stocul total de spatii comerciale cu 66.670 metri patrati”, a declarat Georgiana Andrei, reprezentanta Colliers International din cadrul Diviziei de Inchirieri Spatii Comerciale.
Totodata, in provincie au fost livrate doar doua proiecte, si anume Era Shopping Park din Oradea si Galleria din Suceava, iar cele doua centre au adus pe piata 15.300 mp de spatii noi.
Criza economica a avut un impact negativ nu doar asupra numarului minim de proiecte livrate, ci si asupra ratelor de neocupare la livrare, care au crescut pana la 40-60% in provincie, in timp ce in Bucuresti rata a ajuns pana la 50%.
Potrivit studiului realizat de Colliers, segmentul alimentar a avut cea mai buna evolutie in primele sase luni ale anului, inregistrand cea mai mica scadere de la un an la altul, in timp ce segmentul cel mai afectat a fost cel al electrocasnicelor, unde vanzarile au scazut cu 40-50% fata de anul precedent.
“Criza economica a afectat comportamentul de consum al populatiei, aceasta devenind mai sensibila la nivelul preturilor. Astfel, oamenii sunt dispusi sa renunte acum la confort in favoarea unor preturi mai mici, orientandu-se de la supermarketuri catre hipermarketuri si chiar retaileri de tip discount”, a mai precizat Georgiana Andrei.
De asemenea, studiul Colliers releva ca orientarea retailerilor catre reducerea costurilor in primul semestru din 2009 a dus la scaderea chiriilor.
Astfel, diminuarea vanzarilor i-a determinat pe proprietarii de centre comerciale sa devina mai flexibili, facand concesii care au scazut nivelul chiriilor cu 10-40% pentru perioade scurte de timp de 6-12 luni.
Trendul de intarzieri si anulari de proiecte care a inceput in anul 2008 a lasat pe piata un numar redus de proiecte viabile, care ar trebui sa fie livrate in urmatorii doi ani.
Dintre cele 82 de proiecte anuntate a fi dezvoltate in toata tara, doar pentru 29 au fost incepute lucrarile de constructie, iar dintre acestea doar sase proiecte noi au lucrari in derulare.
In plus, potrivit reprezentantilor Colliers International, pentru prima oara in ultimii ani raportul cerere-oferta pe principalele artere comerciale din Bucuresti s-a inversat.
Daca anul trecut erau foarte greu de accesat spatiile de pe Calea Victoriei, Bulevardul Magheru sau Calea Dorobanti, la sfarsitul primului semestru din 2009 in aceste locatii existau 4.000 mp patrati neocupati.
Colliers International este un parteneriat global intre companii care furnizeza consultanta imobiliara, avand aproximativ 250 birouri in 51 de tari, pe sase continente si 9.300 angajati.
In Europa Centrala si de Est, Colliers International furnizeaza servicii in Romania, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Rusia, Ucraina, Bulgaria, Serbia si Muntenegru. In Romania, Colliers International este unul din liderii de piata si ofera servicii complete de consultanta imobiliara.
Articol preluat de pe bloombiz.ro