Deşi reduse drastic comparativ cu acum trei ani, câştigurile obţinute din afacerile imobiliare sunt totuşi considerate acceptabile.
Dacă în perioada de boom majoritatea jucătorilor din piaţă nu se apropiau de o investiţie imobiliară fără garanţia unor câştiguri de circa 30% din valoarea investiţiei, recesiunea a dus la o reducere masivă a aşteptărilor acestora. Chit că sunt dezvoltatori, investitori de portofoliu sau chiar agenţii imobiliare, majoritatea celor care mai sunt încă prezenţi pe piaţă se declară mulţumiţi cu o marjă de profit de circa 10%.
Dezvoltatori şi investitori, pe acelaşi front
Un exemplu în acest sens este oferit de fondul norvegian de investiţii România Invest, ce deţine un portofoliu de circa 720 de unităţi locative noi pe piaţa autohtonă. Pentru un apartament cu două camere, preţurile cerute de investitor pornesc de la 52.000 de euro, cu circa 25% mai mic decât în perioada de boom. „Acest preţ ne asigură un volum mediu de 10 clienţi pe lună, aproape dublu decât ţintisem pentru perioada aceasta. Încasările ne permit să păstrăm şi o strategie de promovare adecvată – am investit cam 600.000 de euro în acest segment, în ultimii doi ani. Dacă ne referim strict la ce rămâne după toate cheltuielile, urmărim şi avem un profit de cam 10%, acceptabil pentru această perioadă”, subliniază Nimrod Zvik, directorul de marketing al Be Igloo (organizaţia de vânzări a fondului).
Aceeaşi marjă de profit este ţintită şi de unul dintre dezvoltatorii care şi-a început activitatea în plină criză. Lucrările la ansamblul Green City au fost demarate în martie 2009, investiţia totală în proiect fiind estimată la circa 40 de milioane de euro. Din cele 520 de case finalizate din cadrul complexului, peste 50% sunt vândute, iar alte 150 de unităţi locative se află în construcţie. „Acum mizăm pe un profit care merge în jur de 10% pe măsură ce vindem şi putem spune fără urmă de dubiu că am făcut afaceri bune anul acesta”, susţine Alexandru Petrescu, director de vânzări pentru Green City.
Comisioane de 8-10% pe segmentul de lux
Şi între agenţiile imobiliare câştigurile din actuala perioadă sunt considerate rezonabile. Pe segmentul proprietăţilor de lux, comisioanele încasate în momentul de faţă sunt ceva mai ridicate comparativ cu segmentul mediu. Potrivit lui Ştefan Niţă, general managerul Luxury International, cheltuielile lunare ale agenţiei se ridică la 13.000-18.000 de euro (sumă ce include costurile de promovare a proprietăţilor). Cheltuielile sunt însă recuperate odată cu încheierea tranzacţiilor. „Noi încasăm un comision mare, de 8-10%, pentru că garantăm vânzarea şi riscăm fondurile proprii până ajungem să vindem. Oricum, nu putem să ne plângem. Momentan lucrurile merg, negociem mai multe tranzacţii cu valoare mare. Practic, riscăm mult, dar câştigăm şi mai mult în urma tranzacţiilor”, spune Niţă.